[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 35، شماره 3 - ( پاییز 1404 ) ::
جلد 35 شماره 3 صفحات 345-334 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر کاهش نشانه‌های اختلالات برونی‌سازی در کودکان آنها
هادی پردل1 ، محمد ابراهیم مداحی2 ، لیلا حیدری نسب3 ، روح اله عباسی4
1- دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی،دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران ، MEMADAHI@YAHOO.COM
3- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
4- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده:   (11 مشاهده)
سابقه و هدف: اختلالات برونی‌سازی در کودکان، از جمله مشکلات شایعی هستند که می‌توانند به مشکلات جدی در روابط اجتماعی و تحصیلی آن‌ها منجر شوند.درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) به‌عنوان یک رویکرد روان‌درمانی مدرن می‌تواند به کاهش مشکلات رفتاری کودکان کمک کند. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش گروهی ACT به مادران بر کاهش اختلالات برونی‌سازی در کودکان آن‌ها بود.
روش بررسی: این پژوهش به شیوه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری یک‌ماهه انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی مادران کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری برونی‌سازی در مقطع ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود. از این جامعه، 30 مادر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 8 جلسه آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد شرکت کردند. ارزیابی‌ها با استفاده از سیاهه رفتاری کودک آخنباخ (CBCL) نسخه والدین، قبل و بعد از مداخله و در مرحله پیگیری انجام شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمون تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر با نرم‌افزار SPSS22 تحلیل شدند. 
یافته­ها: یافته ­ها نشان دادند که آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران تأثیر معنی­داری بر کاهش اختلالات برونی‌سازی در کودکان آن‌ها دارد (01/0> p).
نتیجه­گیری: نتایج حاکی از آن است که آموزش گروهی ACT می‌تواند به‌عنوان یکی از رویکردهای موثر در آموزش والدین معرفی و اجرا شود.
 
واژه‌های کلیدی: کلید واژه ها: آموزش، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، مادران، اختلالات برونی سازی، کودکان
متن کامل [PDF 1083 kb]   (7 دریافت)    
نيمه آزمايشي : نيمه آزمايشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1403/8/23 | پذیرش: 1403/10/29 | انتشار: 1404/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pordel H, Maddahi M E, Heydari Nasab L, Abbasi R. The effectiveness of group acceptance and commitment therapy training for mothers on reducing externalizing disorder symptoms in their children. MEDICAL SCIENCES 2025; 35 (3) :334-345
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2332-fa.html

پردل هادی، مداحی محمد ابراهیم، حیدری نسب لیلا، عباسی روح اله. بررسی اثربخشی آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر کاهش نشانه‌های اختلالات برونی‌سازی در کودکان آنها. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1404; 35 (3) :334-345

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2332-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 35، شماره 3 - ( پاییز 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4718