[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 35، شماره 3 - ( پاییز 1404 ) ::
جلد 35 شماره 3 صفحات 345-334 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر کاهش نشانه‌های اختلالات برونی‌سازی در کودکان آنها
هادی پردل1 ، محمد ابراهیم مداحی2 ، لیلا حیدری نسب3 ، روح اله عباسی4
1- دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی،دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران ، MEMADAHI@YAHOO.COM
3- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
4- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده:   (254 مشاهده)
سابقه و هدف: اختلالات برونی‌سازی در کودکان، از جمله مشکلات شایعی هستند که می‌توانند به مشکلات جدی در روابط اجتماعی و تحصیلی آن‌ها منجر شوند.درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) به‌عنوان یک رویکرد روان‌درمانی مدرن می‌تواند به کاهش مشکلات رفتاری کودکان کمک کند. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش گروهی ACT به مادران بر کاهش اختلالات برونی‌سازی در کودکان آن‌ها بود.
روش بررسی: این پژوهش به شیوه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری یک‌ماهه انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی مادران کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری برونی‌سازی در مقطع ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود. از این جامعه، 30 مادر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 8 جلسه آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد شرکت کردند. ارزیابی‌ها با استفاده از سیاهه رفتاری کودک آخنباخ (CBCL) نسخه والدین، قبل و بعد از مداخله و در مرحله پیگیری انجام شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمون تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر با نرم‌افزار SPSS22 تحلیل شدند. 
یافته­ها: یافته ­ها نشان دادند که آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران تأثیر معنی­داری بر کاهش اختلالات برونی‌سازی در کودکان آن‌ها دارد (01/0> p).
نتیجه­گیری: نتایج حاکی از آن است که آموزش گروهی ACT می‌تواند به‌عنوان یکی از رویکردهای موثر در آموزش والدین معرفی و اجرا شود.
 
واژه‌های کلیدی: کلید واژه ها: آموزش، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، مادران، اختلالات برونی سازی، کودکان
متن کامل [PDF 1083 kb]   (98 دریافت)    
نيمه آزمايشي : نيمه آزمايشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1403/8/23 | پذیرش: 1403/10/29 | انتشار: 1404/6/10
فهرست منابع
1. Jarvers I, Ecker A, Schleicher D, Brunner R, Kandsperger S. Impact of preschool attendance, parental stress, and parental mental health on internalizing and externalizing problems during COVID-19 lockdown measures in preschool children. Plos One 2023;18:e0281627. [DOI:10.1371/journal.pone.0281627]
2. Lee Y, Chahal R, Gotlib IH. The default mode network is associated with changes in internalizing and externalizing problems differently in adolescent boys and girls. Dev Psychopathol 2024;36:834-43. [DOI:10.1017/S0954579423000111]
3. Babicka-Wirkus A, Kozłowski P, Wirkus Ł, Stasiak K. Internalizing and externalizing disorder levels among adolescents: Data from Poland. Int J Environ Res Public Health 2023;20:2752. [DOI:10.3390/ijerph20032752]
4. Henkens JH, Stevens GW, de Valk HA. The relation between residential mobility and internalizing and externalizing problems in adolescence: the role of subjective moving experience, gender, and friendship quality. J Youth Adolesc. 2024;53: 2234-50. [DOI:10.1007/s10964-024-02014-6]
5. Dash GF, Karalunas SL, Kenyon EA, Carter EK, Mooney MA, Nigg JT, et al. Gene-by-environment interaction effects of social adversity on externalizing behavior in ABCD Youth. Behav Genet 2023;53:219-31. [DOI:10.1007/s10519-023-10136-z]
6. Marquet-Doleac J, Biotteau M, Chaix Y. Behavioral parent training for school-aged children with ADHD: A systematic review of Randomized Control trials. J Atten Disord 2024;28:377-93. [DOI:10.1177/10870547231211595]
7. Seipp V, Hagelweide K, Stark R, Weigelt S, Christiansen H, Kieser M, et al. Parenting stress in parents with and without a mental illness and its relationship to psychopathology in children: a multimodal examination. Front Psychiatry 2024;15:1353088. [DOI:10.3389/fpsyt.2024.1353088]
8. Schiff M, Pat-Horenczyk R, Ziv Y, Brom D. Multiple traumas, maternal depression, mother-child relationship, social support, and young children's behavioral problems. J Interpers Violence 2021;36:892-914. [DOI:10.1177/0886260517725738]
9. Pordel H, Mahmood Lilo M, Tajvar A, Hejazipor M. Effectiveness of children's management skills training in decrease of attention deficit hyperactivity disorder. Thoughts Behav Clin Psychol 2023;18:45-56.
10. Shirjang L, Mehryar, AH, Javidi, H, Hosseini, SE. Effectiveness of social skills training on reducing symptoms of oppositional defiant disorder in children. Psychological Models and Methods, 2019; 9: 175-204. [In Persian]
11. Onyishi CN, Sefotho MM, Victor-Aibodion V. Psychological distress among parents of children with autism spectrum disorders: A randomized control trial of cognitive behavioural therapy. Research in Autism Spectrum Disorders 2023;100:102070. [DOI:10.1016/j.rasd.2022.102070]
12. Abdollahzadeh H, Mazaheri MA, Fayyaz F. Parent management training and parent training on the Islamic basis: A randomized control trial for children's externalizing problems. Spirituality in Clinical Practice 2025;12:205-19. [DOI:10.1037/scp0000381]
13. Ruiz FJ. A review of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) empirical evidence: Correlational, experimental psychopathology, component and outcome studies. International Journal of Psychology and Psychological Therapy 2010;10:125-62.
14. A-tjak JG, Davis ML, Morina N, Powers MB, Smits JA, Emmelkamp PM. A meta-analysis of the efficacy of acceptance and commitment therapy for clinically relevant mental and physical health problems. Psychother Psychosom 2015;84:30-6. [DOI:10.1159/000365764]
15. Holmberg Bergman T, Renhorn E, Berg B, Lappalainen P, Ghaderi A, Hirvikoski T. Acceptance and Commitment Therapy Group intervention for parents of children with disabilities (navigator ACT): An open feasibility trial. J Autism Dev Disord 2023;53:1834-49. [DOI:10.1007/s10803-022-05490-6]
16. Levin ME, Krafft J, Twohig MP. An Overview of Research on Acceptance and Commitment Therapy. Psychiatr Clin North Am 2024; 47:419-31. [DOI:10.1016/j.psc.2024.02.007]
17. Byrne G, Cullen C. Acceptance and commitment therapy for anger, irritability, and aggression in children, adolescents, and young adults: a systematic review of intervention studies. Trauma Violence Abuse 2024;25:935-46. [DOI:10.1177/15248380231167393]
18. Byrne G, Ghráda ÁN, O'Mahony T, Brennan E. A systematic review of the use of acceptance and commitment therapy in supporting parents. Psychol Psychother 2021;94:378-407. [DOI:10.1111/papt.12282]
19. Maughan AL, Lunsky Y, Lake J, Mills JS, Fung K, Steel L, Weiss JA. Parent, child, and family outcomes following Acceptance and Commitment Therapy for parents of autistic children: A randomized controlled trial. Autism. 2024;28:367-80. [DOI:10.1177/13623613231172241]
20. Hasan Alam F, EL Berry KI, Kamal Mohamed Sweelam R, Mostafa Arrab M, Shehata HS. Effectiveness of Acceptance and Commitment Based Intervention on Stress, Future Anxiety and Quality of Life among Mothers of Children with Cerebral Palsy. Int Egypt J Nurs Sci Res 2023;3:281-306. [DOI:10.21608/ejnsr.2023.277922]
21. Li S, Chen Z, Yong Y, Xie J, Li Y. Effectiveness of acceptance and commitment therapy-based interventions for improving the psychological health of parents of children with special health care needs: A systematic review and meta-analysis. Compr Psychiatry 2023;122:152426. [DOI:10.1016/j.comppsych.2023.152426]
22. Garcia AS, Born SL, Carotta CL, Lavender-Stott ES, Liu HL. Hope and self-compassion to alleviate parenting stress in the context of the COVID-19 pandemic. Fam J 2022;30:164-73. [DOI:10.1177/10664807211040836]
23. Webster-Stratton C, Reid MJ, Beauchaine TP. One-year follow-up of combined parent and child intervention for young children with ADHD. J Clin Child Adolesc Psychol 2013;42:251-61. [DOI:10.1080/15374416.2012.723263]
24. Kirby JN, Hoang A, Ramos N. A brief compassion focused therapy intervention can help self‐critical parents and their children: A randomised controlled trial. Psychol Psychother. 2023;96:608-26. [DOI:10.1111/papt.12459]
25. Barkley RA, ed. Taking charge of ADHD: The complete, authoritative guide for parents. 4th ed. New York: Guilford Publications; 2020.
26. Dalavar A, ed. Research methods in psychology and educational sciences. 58th ed. Tehran: Roshd; 2023. [In Persian]
27. Ardejani N. Effectiveness of cognitive-behavioral doll therapy on internalizing and externalizing problems of 7-9-year-old children with visual impairment. Royesh 2022;11:195-202. [In Persian]
28. Westrop D, Roemer MJ, eds. ACT training for group therapy: A skills training guide for acceptance and commitment therapy practitioners. Translated by: Roghanchi M, Mofakhari M, Rostami Y. Tehran: Arjmand Publishing; 2023. [In Persian]
29. Flujas-Contreras JM, García-Palacios A, Castilla D, Gómez I. Internet-based versus face-to-face Acceptance and Commitment Therapy for parental psychological flexibility. Curr Psychol 2024;43:9854-66. [DOI:10.1007/s12144-023-05052-8]
30. Wilson KJ, Nguyen TH, McKinney C. Parent-child relationship quality and emerging adult internalizing and externalizing problems: Empathy as a pathway. Curr Psychol 2024;43:2875-86. [DOI:10.1007/s12144-023-04564-7]
31. Amini Naghani S, Najarpourian S, Samavi SA. Comparing the effectiveness of the Triple P-Positive Parenting Program and parenting program of Acceptance and Commitment Therapy on parent-child relationship and self-efficacy of mothers with oppositional defiant disorder children. J Research Health 2020;10:111-22. [DOI:10.32598/JRH.10.2.7]
32. Chua JY, Shorey S. The effect of mindfulness-based and acceptance commitment therapy-based interventions to improve the mental well-being among parents of children with developmental disabilities: A systematic review and meta-analysis. J Autism Dev Disord 2022;52:2770-83. [DOI:10.1007/s10803-021-04893-1]
33. Ong CW, Levin ME, Twohig MP. Beyond acceptance and commitment therapy: Process-based therapy. The Psychological Record 2020;70:637-48. [DOI:10.1007/s40732-020-00397-z]
34. Cohen E, Naaman ER. Linking mothers' self-compassion and parenting feelings to their child's behavior problems. Mindfulness 2023;14:79-90. [DOI:10.1007/s12671-022-02043-x]
35. Garriga A, Martínez-Lucena J, Moreno A. Parents' relationship quality and children's externalizing problems: The moderating role of mother-child relations and family socio-demographic background. Child Adolesc Soc Work J 2019;36:137-54. [DOI:10.1007/s10560-018-0558-0]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pordel H, Maddahi M E, Heydari Nasab L, Abbasi R. The effectiveness of group acceptance and commitment therapy training for mothers on reducing externalizing disorder symptoms in their children. MEDICAL SCIENCES 2025; 35 (3) :334-345
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2332-fa.html

پردل هادی، مداحی محمد ابراهیم، حیدری نسب لیلا، عباسی روح اله. بررسی اثربخشی آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر کاهش نشانه‌های اختلالات برونی‌سازی در کودکان آنها. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1404; 35 (3) :334-345

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2332-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 35، شماره 3 - ( پاییز 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4718