عوامـل مـوثر بـر یادگـیری در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
|
نبوی سیدجمال الدین1 ، عسگریان مهناز  |
|
|
چکیده: (24425 مشاهده) |
مقدمه: یادگیری، جریان پیوستهای است که شامل تغییرات نسبتا پایدار در رفتار نهفته فرد میباشد به طوری که طیف وسیعی از رفتارها و واکنش های شخصی را تحتتاثیر قرار میدهد. از این رو بررسی عوامل موثر بر یادگیری و افزایش و تقویت راهبردهای یادگیری از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. روش بررسی: دراین مطالعه با توجه به مطالعات نظری درزمینه عوامل موثر بر یادگیری، پرسش نامه ای تدوین شد و توسط دانش جویان به تفکیک جنس و رشته تحصیلی و معدلشان تکمیل گردید و دادههای تجربی به دست آمده ، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.این بررسی توصیفی روی نمونه ای به حجم 200 نفرانجام شد وبرای این منظور ازفرضیات روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده گردید . نتایج: با توجه به نتایج به دست آمده یادگیری تحتتاثیر عوامل مختلفی در محدوده راهبردهای یادگیری، عادت های مطالعه و انگیزش قرار میگیرد. میانگین میزان مطالعه دانش جویان در کل 24ساعت ، 3 ساعت و 15 دقیقه و میانگین میزان خواب شبانه ایشان در حدود 6 ساعت بوده است هم چنین 63% از دانش جویان به فعالیت های غیردرسی می پرداختند و 50% آن ها برنامهریزی منظمی داشتند و 94 % از دانش جویان به رشته تحصیلی خود علاقمند بودند. با تفکیک جنس، معدل و رشته تحصیلی تفاوت های معنی داری مشاهده گردید. نتیجهگیری: به طور کلی می توان گفت راهبردهای یادگیری، عادت های مطالعه و انگیزش از جمله عوامل موثر بر یادگیری هستند که میزان اثر بخشی هر یک از این عوامل با تاکید بر جنس و معدل و رشته تحصیلی متفاوت است به عبارت دیگر عواملی مانند جنسیت ، معدل ورشته تحصیلی به عنوان متغیرمستقل تاثیر به سزایی را بر متغیروابسته یادگیری دارند بنابراین پاسخ های آزمودنی ها درموارد ذکرشده با یکدیگر متفاوت بوده است به گونه ای که این تفاوت ازنظر آماری معنادار می باشدومی توان درسطوح احتمالات 01/0و05/0 این تفاوت ها را پذیرفت. |
|
واژههای کلیدی: یادگیری، عادت های مطالعه، انگیزش، راهبردهای یادگیری |
|
متن کامل [PDF 126 kb]
(7420 دریافت)
|
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1392/9/26 | انتشار: 1392/9/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|