سابقه و هدف:داروهایی که سیستم α2- آدرنرژیک را تحت تأثیر قرار می دهند، میتوانند بر روی یادگیری نیز اثر داشته باشند. در این مطالعه، تاثیر تداخل کافئین وسیستم α2- آدرنرژیک بر یادگیری وحافظه بررسی شد. روش بررسی: در پژوهش حاضر اثرات کافئین (آنتاگونیست گیرندههای A1 و A2a آدنوزینی)، یوهمبین (آنتاگونیست α2-آدرنرژیک) وکلونیدین (آگونیست α2-آدرنرژیک) بر حافظه و یادگیری بررسی شد. بهعلاوه تداخل اثر این داروها در دوزهای اپتیمم ارزیابی شد. نود موش در ١٥ گروه ٦ تایی در دستگاه استریوتاکسی کانولاگذاری داخل بطنی گشته و پس از یک هفته ریکاوری در دستگاه شاتل باکس آموزش داده شدند. سپس داروها در غلظتهای مختلف تزریق شده و پس از ٢٤ ساعت آنها بررسی شدند. یافته ها: تزریق درون بطنی یوهمبین به عنوان آنتاگونیست α2-آدرنرژیک در غلظتهای 4، 6، 8 و 10 میکروگرم برای هر موش باعث تقویت یادگیری و کلونیدین به عنوان آگونیست α2-آدرنرژیک در غلظتهای 2، 4 و 6 میکروگرم موجب کاهش یادگیری نسبت به گروه سالین شد (به ترتیب 001/0>P و 05/0>P). کافئین در غلظتهای 10، 20 و 30 میکروگرم باعث تقویت یادگیری نسبت به گروه سالین گردید (001/0>P). تداخل این داروها در گروههایی که کافئین به همراه هر کدام از داروها تزریق گردیده بود، باعث تقویت حافظه و یادگیری شد و تداخل دوز اپتیمم یوهمبین وکلونیدین نسبت به گروه سالین تضعیف حافظه را نشان داد (05/0>P). نتیجه گیری: کلونیدین باعث تضعیف حافظه و یوهمبین و کافئین باعث تقویت حافظه میگردند و تداخل آنها منجر به تقویت حافظه میگردد.
Yaghmaei P, Oryan S, Hojati Z, Javadi H R. Interaction of α2-adrenergic system and caffeine on passive avoidance learning in male wistar rats. MEDICAL SCIENCES 2008; 18 (1) :7-11 URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-302-fa.html
یغمایی پریچهر، عریان شهربانو، حجتی زهرا، جوادی حمیدرضا. بررسی واکنش متقابل سیستم 2α-آدرنرژیک و کافئین بر یادگیری احترازی غیرفعال در موشهای صحرایی نر نژاد ویستار . فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران 1387; 18 (1) :11-7