1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران ، jamalnabavi@yahoo.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران
چکیده: (22701 مشاهده)
سابقه و هدف: یادگیری مطالب درسی توسط دانشجویان، سنگ بنای یک سیستم آموزشی است و همه مسائل دیگر حول این محور اساسی و مهم قرار دارند. یکی از پایههای یادگیری و درک و فهم مطالب درسی حضور دانشجو در کلاس و توجه به درس میباشد و غیبت از کلاس و عدم توجه به درس میتواند باعث سست شدن این هدف مهم یعنی یادگیری شود. در این مطالعه، علل غیبت از کلاس و عدم توجه به درس در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بررسی شد.
روش بررسی در این پژوهش علی- مقایسهای، 378 نفر از دانشجویان مقطع علوم پایه به صورت سرشماری شرکت داشتند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه 3 بخشی محقق ساخته استفاده شد. یافته ها: در بین عوامل چهارگانه مؤثر در غیبت دانشجویان از کلاس، عملکرد اساتید بالاترین و بیشترین تأثیر را در غیبت دانشجویان از کلاس داشت و پس از آن مشکلات آموزشی قرار داشت.
نتیجه گیری: با توجه به نتیجه به دست آمده، ارزیابی دقیق و مستمر کیفیت تدریس اساتید، برگزاری کارگاههای روش تدریس، فن بیان و برقراری ارتباط موفق برای اساتید به ویژه اساتید تازه کار و نیازمند بهبود و همچنین اصلاح برنامهها و مقرات آموزشی کمک زیادی در علاقه مند کردن دانشجویان نسبت به کلاس خواهد کرد.
Nabavi S J, Safavi M. Causes of absenteeism and lack of attention to the instructions among medical students of Islamic Azad University, Tehran Medical Branch. MEDICAL SCIENCES 2011; 21 (3) :227-232 URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-503-fa.html
نبوی سیدجمال الدین، صفوی محبوبه. علل غیبت از کلاس و عدم توجه به درس در بین دانشجویان رشته پزشکی مقطع علوم پایه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران . فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1390; 21 (3) :227-232