بررسی رابطه خودکار آمدی و ذهن آگاهی با نشخوار فکری دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود
|
اعظم رستمی1 ، کاظم شریعت نیا2 ، افسانه خواجوند خوشلی3  |
1- مدرس، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزادشهر 2- رئیس دانشگاه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزادشهر 3- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان |
|
چکیده: (10831 مشاهده) |
سابقه و هدف: خودکارآمدی به عنوان باور به توانمندی خود و ذهن آگاهی به عنوان حضور ذهن وبودن در اکنون به صورت هدفمند و خالی از قضاوت نقش مهمی برافسردگی و البته نشخوارفکری افراد دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خودکارآمدی و ذهن آگاهی با نشخوارفکری است.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی، 380 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه خودکارآمدی شرر (1982)، سیاهه نشخوار فکری (1386) و مهارتهای ذهن آگاهی کنتاکی (2004) بود. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرم افزار SPSS وآزمون ضریب همبستگی پیرسون وآزمون t دوگروه مستقل و رگرسیون خطی برای پیش بینی تحلیل شدند.
یافتهها: بین خودکارآمدی ونشخوار فکری و همچنین بین ذهن آگاهی و نشخوار فکری رابطه معنیدار منفی وجود داشت، یعنی با افزایش خودکارآمدی به میزان 23/0 و با افزایش ذهن آگاهی به میزان 21/0 از نشخوار فکری کاسته میشد؛ ولی بین خودکارآمدی و ذهن آگاهی به میزان 56/0 رابطه معنیدار مثبت وجود داشت، یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش مییافت. بین خودکارآمدی زنان و مردان دانشجو تفاوت معنیدار وجود داشت، ولی بین ذهن آگاهی و نشخوارفکری آنان تفاوت معنیدار وجود نداشت. تحت تاثیر خودکارآمدی نیز متغیر ذهن آگاهی از رگرسیون خارج شد. در ضمن، خودکارآمدی تاثیر معکوسی بر نشخوار فکری داشت و تقریبا 08/0 از واریانس نشخوار فکری را تبیین میکرد.
نتیجهگیری: با افزایش خودکارآمدی و ذهن آگاهی از طریق زندگی هدفمند و درک اکنون بدون قضاوت و باور من میتوانم، از نشخوار فکری که ریشه بسیاری از مسایل و مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی و احساس ناتوانی است پیشگیری میشود. |
|
واژههای کلیدی: خودکارآمدی، ذهن آگاهی، نشخوار فکری، دانشجویان |
|
متن کامل [PDF 107 kb]
(3567 دریافت)
|
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي |
موضوع مقاله:
روانپزشکی دریافت: 1393/10/1 | پذیرش: 1393/10/1 | انتشار: 1393/10/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|