1- کارشناس گفتاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن ، liakhalili@yahoo.com 2- دکترای علوم جانوری، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد رودهن 3- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن
چکیده: (17908 مشاهده)
سابقه و هدف: علیرغم وجود مشکل در پردازش و تمیز شنیداری افراد مبتلا به سندرم داون،این افراد مجهز به سیستم بینایی قوی میباشند. جفت شدن فرایندهای بینایی و شنیداری بر طبق crossed modality و نیز تاثیر عملکرد نورونهای آینهای با توجه به نقش آنها در انتقال معنای حرکت از بینایی به شنیداری، دلایل انتخاب و ارایه محرکات بینایی برای تاثیر گذاری بر مهارت شنیداری در مطالعه حاضر محسوب میشوند.
روش بررسی: در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس تحقیقات مشابه، تعداد 60 فرد مبتلا به سندرم داون آموزشپذیر شرکت داده شده و با نمونهگیری تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در ابتدا تست تمیز شنیداری man wep از هر دو گروه گرفته شد. به گروه آزمایش، 10 جلسه الگوهای بینایی ارائه و بعد مجدد تست مذکور اجرا شد. پس از گردآوری اطلاعات، در دو سطح توصیفی و استنباطی تحلیل به عمل آمد. یافتهها: تحلیل دادهها از طریق t student دو گروه مستقل و وابسته، نشان داد که تحریکات بینایی بر بهبود تمیز شنیداری کودکان سندرم داون موثر خواهند بود (05/0>p). نتیجهگیری: این تحقیق نشان میدهد که تحریکات بینایی در کودکان سندرم داون میتواند مهارت تمیز شنیداری آنها را تقویت کند.
Khalili Kermani F, Behzadi S, Jazebizade M H. Influence of visual stimulation in improvement of auditory discrimination in educable Down syndrome children in Tehran. MEDICAL SCIENCES 2012; 22 (2) :130-136 URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-568-fa.html
خلیلی کرمانی فاطمه، بهزادی صفیه، جاذبی زاده محمدهادی. بررسی اثر تحریکات بینایی در بهبود تمیز شنیداری کودکان آموزشپذیر سندرم داون شهر تهران . فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1391; 22 (2) :130-136