[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 26، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 26 شماره 4 صفحات 270-264 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی روایی و پایایی ارزشیابی بالینی360 درجه در ارزیابی بالینی دانشجویان پرستاری
محمد صاحب الزمانی1، حجت اله فراهانی2، الهام مهربانی3، محمدیار شهبازی4
1- دکتری مدیریت آموزشی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران ، m_szamani@yahoo.com
2- دکتری روانسنجی، واحد علوم پزشکی تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
3- کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد
4- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، سازمان آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری
چکیده:   (4525 مشاهده)

سابقه و هدف: ارزشیابی 360 درجه به منظور ارزیابی بالینی دانشجویان پرستاری، علاوه بر بهره جستن از نظرات اساتید، مورد استفاده قرار می گیرد. این پژوهش با هدف بررسی روایی و پایایی ارزشیابی360 درجه در پرستاری انجام شد.

روش بررسی: در مطالعه ای ازنوع پژوهش ارزشیابی، 75 دانشجوی پرستاری دوره کارورزی  دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد شهرکرد به شیوه سرشماری انتخاب شدند. ابتدا پرسش­نامه­ها با بهره جستن از مطالعه وسیع متون و نظر اهل فن تهیه شد. پرسش­نامه­ها بین نمونه در دسترس از دانشجویان پرستاری، مسئولین بخش­ها، پرستاران و مربیان بالینی بخش­های داخلی جراحی و بیماران توزیع شدند. نتایج ارزشیابی ثبت و در محیط مناسب بازخورد عینی داده شد. روایی ملاکی (همبستگی میانگین نمرات دروس بالینی و نظری پرستاری به تفکیک با نمره ارزشیابی 360 درجه)، روایی سازه (بررسی ساختار درونی) و پایایی (تعیین همسانی درونی، پایایی بین مشاهده گران) بررسی شد.

یافته ­ها: همبستگی نمرات ارزشیابی360 درجه با میانگین دروس نظری و بالینی 32/0 (005/0=P) و 448/0 (001/0=p) بود. همبستگی بین خرده آزمون­ها معنی­دار بود و همبستگی نمره کل با آنها معنی­دار و قوی­تر از ارتباط هر خرده با کل بود که بیانگر ساختار نظری مطلوب آزمون بود. پایایی آزمون توسط ضریب آلفای کرانباخ 78/0 محاسبه شد. پایایی بین ارزیابان با تحلیل واریانس محاسبه شد و سطح معنی­داری 5/0 به دست آمد.

نتیجه­گیری: براساس نتایج این پژوهش، ارزشیابی 360 درجه برای سنجش توانمندی­های محوری در پرستاری دارای روایی و پایایی مطلوب است.

واژگان کلیدی: ارزشیابی بالینی 360 درجه، روایی، پایایی.

واژه‌های کلیدی: ارزشیابی بالینی 360 درجه، روایی، پایایی.
متن کامل [PDF 251 kb]   (2308 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1395/1/16 | پذیرش: 1395/4/5 | انتشار: 1395/9/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sahebalzamani M, Farahani H, Mehrabani E, Shahbazi M. Validity and reliability of 360-degree evaluation in the assessment of clinical nursing students. MEDICAL SCIENCES 2016; 26 (4) :264-270
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1178-fa.html

صاحب الزمانی محمد، فراهانی حجت اله، مهربانی الهام، شهبازی محمدیار. بررسی روایی و پایایی ارزشیابی بالینی360 درجه در ارزیابی بالینی دانشجویان پرستاری . فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران 1395; 26 (4) :270-264

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1178-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 26، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4505