[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 31، شماره 3 - ( پائيز 1400 ) ::
جلد 31 شماره 3 صفحات 307-318 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر فرولیک اسید بر یادگیری حرکتی- شناختی در مدل بیش فعالی ناشی از تری‌متیل‌تین
حبیب الله خدابنده1 ، محمد امین عدالت منش 2
1- دانشجوی دکتری زیست شناسی سلولی- تکوینی، گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2- دانشیار فیزیولوژی، گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز ، amin.edalatmanesh@gmail.com
چکیده:   (38 مشاهده)
چکیده
سابقه و هدف: تری­متیل­تین (Trimethyltin; TMT) اورگانوتینی است که تجویز پریناتال آن سبب تخریب انتخابی قشر مغز، هیپوکامپ و بروز بیش فعالی می­شود. هدف این پژوهـــــش، ارزیابی اثر فرولیک اسید بر بهبود اختلال در یادگیری حرکتی - شناختی در موشهای صحرایی متعاقب مسمومیت پریناتال با TMT بود.
روش بررسی: در این مطالعه تجربی، 30 سر موش صحرایی باردار نژاد ویستار به صورت تصادفی در 5 گروه تقسیم شدند: گروه‌های کنترل، دریافت کننده نرمال سالین (TMT+Saline) و  دریافت کننده فرولیک اسید (TMT+FER25، TMT+FER50 و TMT+FER100). TMT به صورت درون صفاقی (9 میلی­گرم بر کیلوگرم وزن بدن) به موشهای صحرایی باردار در روز 14 بارداری تزریق شد. فرولیک اسید در دوزهای 25، 50 و 100 میلی­گرم از روز 12 تا 18 بارداری تجویز شد. آزمون­ محفظه باز برای ارزیابی حرکات لوکوموتور و رفتار اضطرابی، آزمون راه رفتن شعاعی و شبکه­ای جهت سنجش یادگیری حرکتی و آزمون ماز Y  برای ارزیابی حافظه کاری در نوزادان انجام شد. داده­ها با آزمون ANOVA و تعقیبی توکی تحلیل شدند. 
یافته ها: افزایش رفتارهای شبه اضطرابی، کاهش یادگیری حرکتی و حافظه کاری در گروه TMT+Saline نسبت به گروه کنترل دیده شد. هرچند، تجویز فرولیک اسید سبب بهبود قابل توجهی در تناوب صحیح حرکتی، یادگیری حرکتی و کاهش اضطراب شد (05/0>p).
نتیجه ­گیری: مسمومیت پریناتال باTMT ، سبب اختلال در یادگیری و توجه در موش‌های صحرایی می‌شود و فرولیک اسید احتمالاً نواقص شناختی-رفتاری ناشی از آن را کاهش می­دهد.
واژه‌های کلیدی: اختلال نقص توجه با بیش فعالی، تری‌متیل‌تین، فرولیک اسید، یادگیری حرکتی، موش صحرایی
متن کامل [PDF 438 kb]   (17 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تجربي | موضوع مقاله: فيزيولوژي
دریافت: 1399/11/28 | پذیرش: 1400/1/31 | انتشار: 1400/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodabandeh H, Edalatmanesh M A. The effect of Ferulic acid on motor-cognitive learning in Trimethyltin- induced hyperactivity model. MEDICAL SCIENCES. 2021; 31 (3) :307-318
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1857-fa.html

خدابنده حبیب الله، عدالت منش محمد امین. اثر فرولیک اسید بر یادگیری حرکتی- شناختی در مدل بیش فعالی ناشی از تری‌متیل‌تین. فصلنامه علوم پزشکی. 1400; 31 (3) :307-318

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1857-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 3 - ( پائيز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331