سابقه و هدف: در دو دهه اخیر مطالعات علوم پزشکی تأکید بیشتر بر اثرات روش تغذیه افراد بر بروز یا پیشگیری از بیماریها و اختلالات سلامتی داشته است. مطالعه حاضر بخشی از تحقیق جامع ارزیابی وضعیت تغذیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران میباشد. مطالعه با هدف ارزیابی میزان دریافت ریزمغذیها شامل ویتامینها و املاح در رژیم غذایی جمعیت جوان یعنی دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران صورت گرفت.
روش بررسی: در قالب یک مطالعه مقطعی با انتخاب 1000 دانشجو با روش نمونهگیری خوشهای و سیستماتیک تصادفی این مطالعه انجام گرفت. با تقسیم به نسبت حجم نمونه از دانشکدههای پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری و مامائی، بهداشت، مدیریت و اطلاعرسانی و توانبخشی با استفاده از روش استاندارد 24 ساعت یادآمد خوراک (24-hours dietary recall) گردآوری اطلاعات صورت گرفت. آنالیز اطلاعات با استفاده از نرمافزار تخصصی تغذیه DFP انجام و میزان دریافت ویتامینها و املاح با مقادیر توصیه شده RDA مقایسه و کفایت یا کمبود مشخص گردید. یافته ها: نتایج نشان داد میزان دریافت ویتامینهای E,A,C و اسیدفولیک و نیز پنتوتنیک اسید در مقایسه با مقادیر توصیه شده RDA ناکافی بوده و نیز میانگین مقدار دریافت بین دختران و پسران دانشجو اختلاف آماری معنیدار نشان داد. میانگین میزان دریافت املاح نیز در رژیم غذایی دانشجویان برخی کمبودها را نشان میدهد، بطوریکه میانگین دریافت کلسیم، آهن، منیزیم و نیز پتاسیم دریافتی رژیم غذایی روزانه در بین دانشجویان کمبود داشت. در کنار کمبود دریافت کلسیم، وضعیت نسبت کلسیم به فسفر 2/065/0 بود که سطح مطلوب این نسبت 1 میباشد و عدم تعادل این نسبت خود بر میزان جذب تأثیر دارد و کمبود دریافت کلسیم را تشدید میکند. نتیجه گیری: در مجموع این ارزیابی نشان داد که عدم کفایت ویتامین های A, C, E، اسید فولیک، اسید پنتوتنیک، املاح کلسیم، منیزیم، و آهن (تنها در دختران) در گروه مورد بررسی وجود دارد.
Najmabadi S, Nojomi M. Evaluation of micronutrient intakes (vitamins and minerals) in university students. MEDICAL SCIENCES 2005; 15 (4) :191-196 URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-19-fa.html
دکتر شهاندخت نجمآبادی ، دکتر مرضیه نجومی . بررسی وضعیت دریافت ریزمغذیها (ویتامینها و املاح) در رژیم غذایی دانشجویان . فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1384; 15 (4) :191-196