[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 32، شماره 3 - ( پائيز 1401 ) ::
جلد 32 شماره 3 صفحات 238-229 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین اثربخشی درمان‌های روان‌شناختی اختلال نافرمانی ‌مقابله‌ای در ایران: فراتحلیل
ناصره شاکری1 ، محبوبه طاهر 2، عباسعلی حسین خانزاده3 ، محمدرضا محمدی سلیمانی4
1- دکتری روانشناسی عمومی، گروه روان شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران ، nasereshakeri@gmail.com
3- دانشیارگروه روان‌شناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
4- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (196 مشاهده)
سابقه و هدف: کودکی مهم­ترین مرحله زندگی تحولی هر انسانی است. با توجه به اینکه یکی از شایع­ترین اختلال­های دوران کودکی اختلال نافرمانی مقابله­ ای است، هدف پژوهش حاضر مرور و انجام فراتحلیل روی اثربخشی درمان­های روان­شناختی (اعم از بهبود سبکـ­های فرزندپروری، آموزش مهارت­های زندگی و اجتماعی، بازی و قصه­ درمانی) این اختلال بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر با روش فراتحلیل روی مقالات منتشره از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۰در پایگاه­های اطلاعاتی جهاد دانشگاهی، مگ ایران، نورمگزو پورتال جامع علوم انسانی انجام شد. لذا پایگاه­ های علمی با کلیدواژه­ های مرتبط با موضوع پژوهش جستجو شد و 74 مقاله علمی­ پژوهشی با کارآزمایی بالینی استخراج شد. پس از حذف موارد تکراری و بررسی کیفیت مقالات طبق چک­ لیست Consort توسط سه متخصص روان­شناسی و آمار، 5 مقاله شرایط لازم برای شرکت در فراتحلیل را داشتند که پس از محاسبه تفاوت استاندارد شده میانگین­ های مطالعات با استفاده از مدل Random در سطح معنی­داری ۰۵/۰ در نرم­افزار 5.4 Review Manager  فراتحلیل شدند. 
یافته­ها: نتایج فراتحلیل مقایسه میانگین اختلاف نمرات اختلال نافرمانی­ مقابل ه­ای دو گروه مداخله و گواه نشان داد در تمام مطالعات میزان کاهش نشانه­ ها در گروه مداخله بطور معنی­داری بیشتر از گروه گواه بود. میانگین تفاوت نمره استاندارد شده برای کل این مطالعات برابر با (001/0>P، 40/3- 36/2) 88/2به دست آمد که بیانگر میزان تاثیر مداخله ­های روان­شناختی بود.
نتیجه­گیری: پژوهش حاضر نشان داد، درمان­های روان­شناختی (اعم از بهبود سبکـ­ های فرزندپروری، آموزش مهارت­های زندگی و اجتماعی، بازی و قصه درمانی) بر کاهش نشانه های اختلال نافرمانی­ مقابله­ ای تاثیرگذار هستند. بنابراین استفاده از درمان­ های روان­شناختی برای درمان اختلال نافرمانی­ مقابله­ ای مفید است.

 
واژه‌های کلیدی: درمان­های روان­شناختی، اختلال نافرمانی­ مقابله­ ای­، فراتحلیل
متن کامل [PDF 813 kb]   (86 دریافت)    
نيمه آزمايشي : متاآناليز | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1400/10/13 | پذیرش: 1400/11/25 | انتشار: 1401/6/10
فهرست منابع
1. Schachar R, Wachsmuth R. Oppositional disorder in children: a validation study comparing conduct disorder, oppositional disorder and normal control children. J Child Psychol Psychiatry 1990;31:1089-102. [DOI:10.1111/j.1469-7610.1990.tb00848.x]
2. Ngee ST, Ping, OL. Parent Physical Punishment and Child Aggression in a Singapore Chinese Preschool Sample. J Marriage Fam 2015;67:85-99. [DOI:10.1111/j.0022-2445.2005.00007.x]
3. Pandina GJ, Zhu Y, Cornblatt B. Cognitive function with long-term risperidone in children and adolescents with disruptive behavior disorder. J Child Adolesc Psychopharmacol 2009;19:749-56. [DOI:10.1089/cap.2008.0159]
4. Carr A, ed. The handbook of child and adolescent clinical psychology. A contextual approach. London and New York: Rutledge; 2017.
5. Sadock BJ, Sadock VA, Ruiz P, Sadock BJ, eds. Kaplan & Sadock's Concise Textbook of Clinical Psychiatry. Philadelphia: Wolters Kluwer; 2017.
6. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Available from: https://dsm.psychiatryonline.org/doi/book/10.1176/appi.books.9780890425596.
7. Sigurdson JF, Wallander J, Sund AM. Is involvement in school bullying associated with general health and psychosocial adjustment outcomes in adulthood? Child Abuse Negl 2014;38:1607-17. [DOI:10.1016/j.chiabu.2014.06.001]
8. Granero R, Louwaars L, Ezpeleta L. Socioeconomic status and Oppositional Defiant Disorder in preschoolers: parenting practices and executive functioning as mediating variables. Front Psychol 2015; 4: 1-33. [DOI:10.3389/fpsyg.2015.01412]
9. Leadbeater BJ, Ames ME. The Longitudinal Effects of Oppositional Defiant Disorder Symptoms on Academic and Occupational Functioning in the Transition to Young Adulthood. J Abnorm Child Psychol 2017; 45: 749-763. [DOI:10.1007/s10802-016-0190-4]
10. Huaqing C, Kaiser AP. Behavior Problems of Preschool Children From Low-Income Families: Review of the Literature. Top Early Child Spec Educ 2003; 23: 188- 216. [DOI:10.1177/02711214030230040201]
11. Beauchaine T, Hinshaw S, Pang KL. Comorbidity of attention‐deficit/hyperactivity disorder and earlyonset conduct disorder: Biological, environmental, and developmental mechanisms. Clin Psychol Sci Prac 2010; 17: 327-36. [DOI:10.1111/j.1468-2850.2010.01224.x]
12. Carpenter AL, Puliafico AC, Kurtz SM, Pincus DB, Comer JS. Extending parent-child interaction therapy for early childhood internalizing problems: new advances for an overlooked population. Clin Child Fam Psychol Rev 2014;17:340-56. [DOI:10.1007/s10567-014-0172-4]
13. Komijani M. A look at treatment strategies for conduct disorder. Excep Edu 2011; 6: 45-40.
14. Shahabizadeh F, Khaje AF. The effectiveness of narrative therapy based on cognitive-behavioral perspective on anxiety of primary school female student. Knowledg Res Appl Psychology. 2018; 19:70-80. doi: 10.30486/JSRP.2018.540484. [In Persian]
15. Falahi V, Karimi Thani P. The effectiveness of Narrative Therapy on improvement of ‎communication ‎and ‎social ‎ Interaction of children with autism. Appl Psychol 2016; 2: 104-71. [In Persian]
16. Chang EC, Sanna LJ, Riley MM, Thornburg MA, Zumberg KM, Edwards MC. Relations between problem solving styles and psychological adjustment in young adults: is stress a mediating variable? Pers Individ Dif 2007; 42: 135-144. [DOI:10.1016/j.paid.2006.06.011]
17. Reebye P. Affect Regulation and the Development of Psychopathology. Can Child Adolesc Psychiatr Rev 2003;12:21-22.
18. Salesi M, Maghari A, Mohammadi E, Yekaninejad MS, Ghanbari A. Quality Assessment of Published Randomized Controlled Trials in the Journal of Military Medicine during 1999-2015. J Mil Med 2017; 19 : 106- 125. [in Persian]
19. Howiit D, Cramer D, eds. Introduction to Statistics in Psychology. Pasha Sharifi H, Najafi Zand J, Mirhashemi M, Sharifi N, Manavipoor D, translators. Third edition. Tehran: Sokhan; 2017. [In Persian]
20. Kheirie M, Sheri M, Azadfallah P, RasoulzadehTabatabai, K. The effectiveness of positive parenting education method on children with disobedient-coping disorder. Refining Sci 2008; 3: 58-53. [In Persian]
21. Roshanchelsi R. The effect of storytelling based on social skills training on improving social skills and behavioral problems of eight- to 10-year-old male students with coping disorder and neglect. Clin Psychol Stud 2013; 3: 93-73. [In Persian]
22. Beyrami M, Poorahmadi A, Jalali M. The effect of life skills training on reducing the severity of the symptoms of coping disorder and indifference of 8 to 10-year-old male students. New Psychol Res 2006; 2: 32-15.
23. Mohammadloo Ch, Ghalandari A, Khanbani M. The effectiveness of cognitive-social skills training on reducing the symptoms of students' disobedience-coping disorder. Appl Psychol 2019; 3: 113-99. [In Persian]
24. Pazhoohinia S, Eskandari Ch, Porjalali A, Delavar A, Motamedi A. Develop and validate a social cognition training program and determine its effectiveness on the symptoms of confrontational disobedience in children aged 7 to 9 years. Shefaye Khatam 2019; 8: 20-11. [In Persian] [DOI:10.29252/shefa.8.1.11]
25. Shaffer DR, ed. Social and personality development. Massachusetts, United States: Cengage Learning; 2020.
26. Gharaei N, Fathabadi J. The effect of puppet play therapy on improving social skills of preschool children with Down syndrome. Appl Psychol 2012; 2: 40-250. [In Persian]
27. Kim MJ, Doh HS, Hong JS, Choi MK. Social skills training and parent education programs for aggressive preschoolers and their parents in South Korea. Child Youth Serv 2011; 33: 838-845. [DOI:10.1016/j.childyouth.2010.12.001]
28. O'Reilly MF, Lancioni GE, Sigafoos J, O'Donoghue D, Lacey C, Edrisinha C. Teaching social skills to adults with intellectual disabilities: a comparison of external control and problem solving interventions. Res Dev Disabil 2004; 25: 412-399. [DOI:10.1016/j.ridd.2003.07.003]
29. Ray D. Supervision of basic and advanced skills in play therapy. Journal of Professional Counseling: Practice, Theory & Research 2019; 32:28. [DOI:10.1080/15566382.2004.12033805]
30. Kottman T, Meany-Walen K. Partners in play: An Adlerian approach to play therapy. Hoboken, NJ: Wiley; 2016. [DOI:10.1002/9781119272205]
31. Hoshina A, Horie R, Giannopulu I, Sugaya M. Measurement of the effect of digital play therapy using biological information. Procedia Comput Sci 2017. [DOI:10.1016/j.procs.2017.08.104]
32. Rajabpur Farrokhi, S, Jahanshahi, F. The effect of story therapy in reducing behavioral disorders in primary school male students. Thinking and child 2011; 2: 35-190. [In Persian]
33. Friedberg RD, Wilt LH. Metaphors and Stories in Cognitive Behavioral Therapy with Children. J Rat-Emo Cog-Behav Ther 2010; 28: 100-113. [DOI:10.1007/s10942-009-0103-3]
34. Crawford R, Brown B, Crawford P. Storytelling in therapy. CUHK Primary Education 2019; 2: 37-45.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakeri N, Taher M, Hossein Khanzade A, Mohammadi Soleimani M. The eeffectiveness of psychological treatments on oppositional defiant disorder in Iran: meta-analysis. MEDICAL SCIENCES 2022; 32 (3) :229-238
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1974-fa.html

شاکری ناصره، طاهر محبوبه، حسین خانزاده عباسعلی، محمدی سلیمانی محمدرضا. تعیین اثربخشی درمان‌های روان‌شناختی اختلال نافرمانی ‌مقابله‌ای در ایران: فراتحلیل. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران 1401; 32 (3) :238-229

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1974-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 32، شماره 3 - ( پائيز 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4509