سابقه و هدف: کاربرد برنامه آموزشی مهارت های مقاومت دربرابر سوء مصرف مواد باید با تاکید بر مدل های تغییر رفتار انجام گیرد. در این پژوهش با بکارگیری مدل مراحل تغییر یک چارچوب تئوریک تغییر رفتار با قابلیت قوی پیش بینی رفتار طراحی گردید که به تبیین و تحلیل رفتار پرداخته و توسط آن با طراحی برنامه آموزشی تغییر رفتار و استمرار رفتار پیشگیرانه جدید مساله سوء مصرف مواد مخدر را در کارگران پیشگیری می نماید. روش بررسی: این کارآزمایی تصادفی شده شاهددار روی 181 نفر از کارگران شرکت های مجتمع پتروشیمی عسلویه انجام شد. محتوای آموزشی با تاکید بر ارتقا مهارت های مقابله، فرایندهای تغییر و توازن تصمیم گیری برای تغییر و خودکارآمدی و مهارت های زندگی طراحی و آماده گردید و جزوه، کتابچه آموزشی، پوستر و دیسک فشرده مرتبط با محتوای آموزشی ارایه شد. سپس مداخله آموزشی با استفاده از روش ترکیبی سخنرانی و بحث گروهی اصول تئوریک مدل مراحل تغییر انجام شد و بعد از گذشت 5 ماه از مداخله اطلاعات مجددا جمع آوری شد. در این 5 ماه گروه مداخله مورد حمایت آموزشی با استفاده از پوستر و پمفلت قرار گرفتند. یافته ها: پس از مداخله آموزشی، میانگین امتیازات آگاهی، نگرش، خودکارآمدی، مهارت های مقابله در برابر سوء مصرف مواد، توازن تصمیم گیری، فرایندهای تغییر و رفتارهای پیشگیری بطور معنی داری افزایش یافت، در حالی که این تغییرات در گروه شاهد معنی دار نبود. نتیجه گیری: با توجه به کاربرد مثبت مدل مراحل تغییر در پیشگیری از مصرف مواد مخدر در کارگران پتروشیمی عسلویه، انجام برنامه های مداخله ای جهت پیشگیری از سوء مصرف مواد در کارگران صنایع و محیط های کارگری جهت تغییر و تثبیت رفتار جدید پیشنهاد می شود.
Moradi M, Hidarnia A, Babaei G, Jahangiri M. Stage-based interventions for drug abuse prevention among petrochemical workers in assaluyeh. MEDICAL SCIENCES 2009; 19 (4) :246-255 URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-224-fa.html
مرادی محمد، حیدرنیا علیرضا، بابایی غلامرضا، جهانگیری مهدی. بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر مدل مراحل تغییر در پیشگیری از مصرف مواد مخدر در کارگران پتروشیمی. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1388; 19 (4) :246-255