[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 35، شماره 2 - ( تابستان 1404 ) ::
جلد 35 شماره 2 صفحات 212-200 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین مدل ساختاری شناخت اجتماعی، براساس ترومای دوران کودکی با نقش میانجی هوش هیجانی
آمنه بخشی زاده1 ، حسین ابراهیمی مقدم2 ، مالک میرهاشمی3
1- دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاداسلامی، رودهن، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاداسلامی، رودهن، ایران ، hem_psy@yahoo.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاداسلامی، رودهن، ایران
چکیده:   (75 مشاهده)

چکیده

سابقه و هدف: تروماهای دوران کودکی می‌توانند منجر به مشکلات در شناخت اجتماعی شوند که به نوبه خود بر نحوه تعاملات و روابط اجتماعی نقش دارد. پرداختن به این موضوع به درک بهتر این پدیده و توسعه مداخلات موثر برای بهبود شناخت اجتماعی افراد آسیب دیده از ترومای دوران کودکی کمک می‌کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ترومای کودکی با شناخت اجتماعی با آزمون نقش میانجی هوش هیجانی بود.
روش بررسی: روش تحقیق مطالعه حاضر همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه آزاد واحد رودهن با رده سنی 20 سال به بالا بود که در سال (1400-1401) مشغول به تحصیل بودند و از بین آن‌ها 336 دانشجو از طریق نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های این پژوهش از پرسشنامه هوش هیجانی شات (1990) (SSEIT)، آزمون ذهن‌خوانی از طریق تصویر چشم (1997) (RMET) و پرسشنامه ترومای کودکی برنشتاین (2003) (CTQ)، استفاده شد. در تحلیل داده‌ها، روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و آزمون بوت استرپ با استفاده از نرم‌افزار SPSS-27 و AMOS-26 انجام شد. 
یافته­ها: یافته‌ها نشان دادند که ترومای دوران کودکی  و هوش هیجانی بر شناخت اجتماعی دانشجویان تاثیر معنی­داری دارد. علاوه بر این، هوش‌هیجانی نقش میانجی در رابطه بین ترومای دوران کودکی با شناخت اجتماعی دانشجویان دارد.
نتیجه­گیری: درنتیجه می‌توان گفت هوش هیجانی دانشجویان سبب کاهش تاثیرات ترومای دوران کودکی بر شناخت اجتماعی آنان می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: ترومای دوران کودکی، شناخت اجتماعی، هوش هیجانی
متن کامل [PDF 1233 kb]   (11 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1403/4/20 | پذیرش: 1403/7/15 | انتشار: 1404/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakhshizadeh A, Ebrahimi Moghaddam H, Mirhashemi M. Designing and testing the model of social cognition, based on childhood trauma with moderating role of emotional intelligence. MEDICAL SCIENCES 2025; 35 (2) :200-212
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2256-fa.html

بخشی زاده آمنه، ابراهیمی مقدم حسین، میرهاشمی مالک. تدوین مدل ساختاری شناخت اجتماعی، براساس ترومای دوران کودکی با نقش میانجی هوش هیجانی. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1404; 35 (2) :200-212

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2256-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 35، شماره 2 - ( تابستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4713