1- دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاداسلامی، رودهن، ایران 2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاداسلامی، رودهن، ایران ، hem_psy@yahoo.com 3- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاداسلامی، رودهن، ایران
چکیده: (75 مشاهده)
چکیده سابقه و هدف:تروماهای دوران کودکیمیتوانند منجر به مشکلات در شناخت اجتماعی شوند که به نوبه خود بر نحوه تعاملات و روابط اجتماعی نقش دارد. پرداختن به این موضوع به درک بهتر این پدیده و توسعه مداخلات موثر برای بهبود شناخت اجتماعی افراد آسیب دیده از ترومای دوران کودکی کمک میکند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ترومای کودکی با شناخت اجتماعی با آزمون نقش میانجی هوش هیجانی بود. روش بررسی:روش تحقیق مطالعه حاضر همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه آزاد واحد رودهن با رده سنی 20 سال به بالا بود که در سال (1400-1401) مشغول به تحصیل بودند و از بین آنها 336 دانشجو از طریق نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای این پژوهش از پرسشنامه هوش هیجانی شات (1990) (SSEIT)، آزمون ذهنخوانی از طریق تصویر چشم (1997) (RMET) و پرسشنامه ترومای کودکی برنشتاین (2003) (CTQ)، استفاده شد. در تحلیل دادهها، روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و آزمون بوت استرپ با استفاده از نرمافزار SPSS-27 و AMOS-26 انجام شد. یافتهها:یافتهها نشان دادند که ترومای دوران کودکی و هوش هیجانی بر شناخت اجتماعی دانشجویان تاثیر معنیداری دارد. علاوه بر این، هوشهیجانی نقش میانجی در رابطه بین ترومای دوران کودکی با شناخت اجتماعی دانشجویان دارد. نتیجهگیری:درنتیجه میتوان گفت هوش هیجانی دانشجویان سبب کاهش تاثیرات ترومای دوران کودکی بر شناخت اجتماعی آنان میشود.
Bakhshizadeh A, Ebrahimi Moghaddam H, Mirhashemi M. Designing and testing the model of social cognition, based on childhood trauma with moderating role of emotional intelligence. MEDICAL SCIENCES 2025; 35 (2) :200-212 URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2256-fa.html
بخشی زاده آمنه، ابراهیمی مقدم حسین، میرهاشمی مالک. تدوین مدل ساختاری شناخت اجتماعی، براساس ترومای دوران کودکی با نقش میانجی هوش هیجانی. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1404; 35 (2) :200-212