1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران ، m_szamani@yahoo.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران 3- دانشگاه شهید بهشتی 4- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مراغه
چکیده: (26243 مشاهده)
سابقه و هدف: در ایران کمتر در مورد دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی در مورد عوامل بازدارنده و تسهیل کننده آموزش بالینی اثربخش مطالعهای صورت گرفته است. هدف این مطالعه مقایسه دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی در مورد عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آموزش بالینی اثربخش است.
روش بررسی: در یک مطالعه توصیفی-مقایسهای تمامی دانشجویان پرستاری ( 121 نفر) و مربیان پرستاری (21 نفر) دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه بررسی شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. جهت تعیین اعتبارپرسشنامه از اعتبار محتوی و جهت پایایی ابزار از روش ثبات درونی (آلفای کرونباخ) استفاده شد. پرسشنامهها با روش خود گزارشدهی تکمیل شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 13 و آزمون من- ویتنی U انجام گرفت.
یافته ها:از دیدگاه 21 مربی و 121 دانشجو عوامل تسهیل کننده و بازدارنده در ابعاد خصوصیات فردی دانشجویان ومربیان، محیط بالین، برنامهریزی آموزش و ارزشیابی بالینی نقش مهمی در آموزش بالینی اثربخش داشتنند. بین دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری در مورد عوامل تسهیل کننده آموزش بالینی اثربخش تفاوت آماری معنیداری وجود داشت (03/0= p ). از سوی دیگر، بین دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری در مورد عوامل بازدارنده آموزش بالینی اثربخش تفاوت آماری معنیداری وجود نداشت (08/0= p ).
نتیجه گیری : این یافتهها نشان دهنده اهمیت عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آموزش بالینی از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی است. توجه به این عوامل میتواند نقش مهمی در بهبود کیفیت آموزش بالینی دانشجویان پرستاری داشته باشد .
Sahebzamani M, Salahshooran Fard A, Akbarzadeh A, Mohammadian R. Comparison the viewpoint of nursing students and their trainers regarding preventing and facilitating factors of effective clinical teaching in Islamic Azad University, Marageh Branch. MEDICAL SCIENCES 2011; 21 (1) :38-43 URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-426-fa.html
صاحب الزمانی محمد، سلحشوران فرد آسیه، اکبرزاده علیرضا، محمدیان رباب. بررسی مقایسهای عوامل بازدارنده و تسهیل کننده آموزش بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه، سال 1388. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1390; 21 (1) :38-43