1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران ، Kian_391@ yahoo .com 2- دانشکده روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم 3- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن
چکیده: (29280 مشاهده)
سابقه و هدف: سندرم پیش از قاعدگی شامل تغییرات فیزیکی، روانی و رفتاری است که به کرات در فاز لوتئال سیکل قاعدگی زنان اتفاق میافتد و سبب درماندگی و اختلال عملکرد روزانه در روابط فرد با دیگران میگردد. لذا در این پژوهش تأثیر آموزش گروهی شناختی- رفتاری در کاهش سردرد، پرخوری، حساس شدن پستانها، نفخ شکم و ورم انتهاه بررسی شد.
روش بررسی: دراین پژوهش نیمه آزمایشی ، ابتدا از بین مناطق 22 گانه شهرتهران، منطقه 3 به صورت تصادفی انتخاب و از مهدکودکهای این منطقه، دو مهد کودک به صورت تصادفی گزینش شد. از بین مادران کودکان پیش دبستانی این منطقه، 56 زن مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی به روش نمونهگیری غیراحتمالی از نوع در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه آموزش شناختی- رفتاری را دریافت کردند.
یافته ها:آموزش گروهی شناختی – رفتاری تأثیر معنیداری درکاهش علایم جسمانی شامل سردرد، پرخوری و نفخ شکم داشت، اما در کاهش حساس شدن پستانها و کاهش ورم انتهاها مؤثر نبود.
نتیجه گیری : درمان شناختی – رفتاری در درمان سندرم پیش ازقاعدگی مؤثر است. بنابراین در افرادی که دارودرمانی مدنظر نیست یا کافی به نظر نمی رسد، رویکرد شناختی – رفتاری به تنهایی یا همراه با دارو درمانی توصیه می شود.
davoodvandi M, Navabinejad S, Lotfi Kashani F. The effectiveness of group cognitive– behavioral instruction on decreasing physical symptoms of premenstrual syndrome. MEDICAL SCIENCES 2011; 21 (2) :114-120 URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-453-fa.html
داودوندی مریم، نوابی نژاد شکوه، لطفی کاشانی فرح. اثربخشی آموزش گروهی شناختی– رفتاری در کاهش علایم جسمانی سندرم پیش از قاعدگی. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1390; 21 (2) :114-120