سابقه و هدف: کسب "مهارتهای تفکر انتقادی (Critical thinking skills)" در آموزش علوم پزشکی به عنوان هدف غایی آموزش به حساب میآید. هدف از انجام این پژوهش، تعیین و مقایسه میزان مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول و ترم آخر مقطع کارشناسی پیوسته رشتههای پرستاری، مامایی و کاردرمانی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال تحصیلی 1385 – 1384 بود. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی– مقایسهای است. در این پژوهش، 426 نفر دانشجوی ترم اول و ترم آخر مقطع کارشناسی پیوسته پرستاری، مامایی و کاردرمانی که در دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال تحصیلی 85- 1384 مشغول به تحصیل بودند، به روش سرشماری انتخاب شدند و برگه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه "آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب" را تکمیل نمودند. یافتهها: بین نمره کل تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول با دانشجویان ترم آخر در رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همچنین رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران تفاوت معنیداری وجود داشت (به ترتیب 04/0p< و 03/0p<). اما درنمرات سایر گروهها تفاوت معنیداری مشاهده نشد. همچنین نمره کل تفکر انتقادی دانشجویان، در رشتههای تحصیلی و دانشگاههای مختلف با یکدیگر تفاوت معنیداری نداشت. نتیجه گیری:یافته های این پژوهش نشان میدهد افزایش قابل ملاحظهای در میزان "مهارتهای تفکر انتقادی" دانشجویان ترم آخر صورت نگرفته است که علت آن میتواند عدم توجه کافی به آموزش "مهارتهای تفکر انتقادی" در طی دوران تحصیل باشد. |