[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
لینکهای مفید::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 25، شماره 1 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 25 شماره 1 صفحات 64-59 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه هوش معنوی با خودکنترلی و مکانیسم‌های دفاعی در دانش‌آموزان دختر سال سوم متوسطه
سیدرحمت اله موسوی مقدم1 ، سهیلا هوری 2، عباس امیدی3 ، ندا ظهیری خواه4
1- مدیر گروه معارف اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام
2- روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد علوم تحقیقات ایلام ، nedazahirikhah@gmail.com
3- روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد علوم تحقیقات ایلام
4- دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات خوزستان
چکیده:   (11499 مشاهده)
سابقه و هدف: هوش یکی از مهم ترین تفاوت‌های فردی در بین افراد جامعه است. هوش معنوی، عملکرد همراه با بصیرت، ملایمت و مهربانی با حفظ آرامش درونی و بیرونی است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش معنوی با خود کنترلی و مکانیسم های دفاعی در دانش‌آموزان دختر سال سوم متوسطه در شهر مهران بود.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی، کلیه دانش آموزان دختر سال سوم متوسطه شهر مهران به تعداد 108 نفر بررسی شدند. از پرسشنامه هوش معنوی عبداله زاده برای سنجش هوش معنوی، پرسشنامه مکانیسم های دفاعی حسینی برای سنجش مکانیسم های دفاعی و پرسشنامه خود کنترلی تانجنی برای سنجش خودکنترلی دانش آموزان استفاده شد و داده‌ها با نرم افزار آماری SPSS 19 با استفاده از ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش تحلیل گردید.
یافته‌ها: بین هوش معنوی و خود کنترلی رابطه مثبت معنی‌داری وجود داشت (01/0>p). بین هوش معنوی با مکانیسم درون فکنی و توجیه عقلی رابطه مثبت معنی‌داری وجود داشت (01/0>p)، اما بین هوش معنوی با مکانیسم بازگشت، جابه‌جایی، انکار، خیالبافی، والایش و تبدیل رابطه‌ای معنی‌دار وجود نداشت.
نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که هوش معنوی با تقویت مکانیسم های دفاعی رشد یافته این امکان را برای فرد فراهم می‌کند تا در مواجهه با موقعیت‌های استرس زا، فرد بتواند با استفاده از آن‌ها با عوامل استرس زا مقابله کند.
واژه‌های کلیدی: هوش معنوی، خودکنترلی، مکانیسم های دفاعی، دانش آموزان دختر
متن کامل [PDF 206 kb]   (3789 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1393/12/18 | پذیرش: 1393/12/18 | انتشار: 1393/12/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavimoghadam S R, Houri S, Omidi A, Zahirikhah N. Evaluation of relationship between intellectual intelligence and self-control, and defense mechanisms in the third year of secondary school girls. MEDICAL SCIENCES 2015; 25 (1) :59-64
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-907-fa.html

موسوی مقدم سیدرحمت اله، هوری سهیلا، امیدی عباس، ظهیری خواه ندا. بررسی رابطه هوش معنوی با خودکنترلی و مکانیسم‌های دفاعی در دانش‌آموزان دختر سال سوم متوسطه . فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1394; 25 (1) :59-64

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-907-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 1 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645