بررسی همبستگی بین تماشای تلویزیون و ویدئو با رفتارهای خشونت آمیز در دانش آموزان پسر دوره راهنمایی و متوسطه شهرستان پاکدشت در سال 1384
|
سیامک عالی خانی ، محمد زارع 1، علیرضا باهنر ، علی رمضان خانی ، علیرضا دلاوری ، شبنم رهبانی ، مهری صالحی سیچانی |
|
|
چکیده: (15283 مشاهده) |
سابقه و هدف: تحقیقات نشان می دهد احتمال دست زدن به رفتارهای خشونت آمیز متعاقب تماشای فیلمهای خشن افزایش می یابد. با توجه به گسترش شبکه های تلویزیونی و توزیع انواع فیلمهای ویدئویی و دسترسی آسان کودکان و نوجوانان به آنها، بررسی همبستگی تماشای تلویزیون و ویدئو با بروز برخی رفتارها، هدف پژوهش حاضر قرار گرفت. روش بررسی: در این مطالعه تحلیلی - مقطعی، 604 دانش آموز پسر کلاس دوم راهنمایی و اول متوسطه شهرستان پاکدشت که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند، در مورد فراوانی تماشای تلویزیون و ویدئو و همچنین رفتارهای خشونت آمیز مثل زد و خورد و دعوا، حمل سلاح (مانند چاقو و زنجیر) و زورگوئی به سایر دانش آموزان مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها: دانش آموزان متوسطه بطور معنی داری ساعات بیشتری از روزهای هفته و تعطیل را به تماشای تلویزیون و ویدئو اختصاص داده بودند. همبستگی مثبت و معنی داری بین میزان ساعات تماشای این وسایل با رفتارهای خشونت آمیز وجود داشت و دانش آموزانی که با خود سلاح حمل می کردند بطور معنی داری بیشتر از سایرین زورگویی کردهبودند (p<0.01). نتیجه گیری: با توجه به اهمیت مرحله نوجوانی در یادگیری رفتارهای اجتماعی، ضرورت کنترل بیشتر والدین و مربیان در استفاده از محصولات تصویری که دانش آموزان نوجوان تماشا می کنند، توصیه می شود. همچنین توجه بیشتر مسوولان فرهنگی به جلوگیری از تهیه و ارایه فیلمهای حاوی صحنه های خشونت آمیز پیشنهاد می گردد. |
|
واژههای کلیدی: تماشای تلویزیون و ویدئو، خشونت، دانش آموزان، رفتارهای خشونت آمیز |
|
متن کامل [PDF 132 kb]
(3872 دریافت)
|
موضوع مقاله:
اپيدميولوژي دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1386/1/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|