[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 35، شماره 4 - ( زمستان 1404 ) ::
جلد 35 شماره 4 صفحات 482-470 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای تاثیر آموزش خودمراقبتی به روش بحث گروهی و روش بازخورد محور بر میزان تبعیت از درمان در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی
سوده زارع گیل چالان1 ، شیوا صالحی2 ، بهشته طبرسی3 ، شیوا نادری4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد داخلی جراحی ، گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، shsalehi@iautmu.ac.ir
3- استادیار، گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- استادیار، انستیتو آموزشی تحقیقاتی درمانی قلب و عروق شهید رجائی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (434 مشاهده)
سابقه و هدف: خودمراقبتی عامل مهم حفظ سلامت مطلوب برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی است که یکی از اقدامات متداول برای درمان یا پیشگیری از بیماری‌ها، تبعیت از درمان  است. هدف از این مطالعه تعیین مقایسه ای تاثیر آموزش خودمراقبتی به روش بحث گروهی و روش بازخورد محور بر میزان تبعیت از درمان در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بستری در بیمارستان قلب شهید رجایی سال 1402 بود.
روش بررسی: در این مطالعه تجربی با طرح پیش آزمون_پس آزمون با گروه کنترل تصادفی شده 60 بیمار بر اساس معیارهای ورود انتخاب و در سه گروه آموزش به روش بحث گروهی، روش بازخورد محور و گروه کنترل قرار گرفتند. برنامه آموزش خودمراقبتی به روش بحث گروهی و بازخوردمحور انجام شد و در گروه کنترل، مداخله ای صورت نگرفت. پرسشنامه­ها قبل از شروع مداخله و سه هفته بعد از مداخلۀ آموزشی تکمیل شد. داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. 
یافته­ها: تبعیت از درمان در گروه بحث گروهی بعد از اجرای آموزش خودمراقبتی (55/18 ± 05/112) و گروه بازخورد محور (68/24 ± 05/120)  با گروه کنترل مرحله2 (94/10 ± 42/96) در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی تفاوت آماری معنی­داری داشت (025/0 p باگروه روش بحث گروهی و 003/0= P با گروه بازخورد محور). میانگین نمره تبعیت از درمان در گروه بحث گروهی با گروه بازخورد محور بعد از اجرای آموزش خودمراقبتی تفاوت آماری معنی­داری داشت (04/0=P) و میانگین نمره تبعیت از درمان در گروه روش بازخورد محور بیشتر بود.
نتیجه­گیری: آموزش خودمراقبتی به روش بازخوردمحور و بحث گروهی می تواند به ارتقای تبعیت از درمان بیماران  نارسایی قلبی کمک کند و آموزش به روش بازخوردمحور مؤثرتر بود. استفاده از این دو روش آموزشی به عنوان یک مداخله تایید شده، قابل اجرا، آسان و موثر و ارزان می­تواند در دستور کار پرستاران و مراقبین قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: نارسایی قلبی، خودمراقبتی، روش های آموزشی، تبعیت از درمان
متن کامل [PDF 1225 kb]   (229 دریافت)    
نيمه آزمايشي : نيمه تجربي | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1403/8/13 | پذیرش: 1403/10/29 | انتشار: 1404/9/10
فهرست منابع
1. Johansson I, Joseph P, Balasubramanian K, McMurray JJ, Lund LH, Ezekowitz JA, et al. Health-related quality of life and mortality in heart failure: the global congestive heart failure study of 23 000 patients from 40 countries. Circulation 2021;143:29-42. [DOI:10.1161/CIRCULATIONAHA.120.050850]
2. Santos GC, Liljeroos M, Dwyer AA, Jaques C, Girard J, Strömberg A, et al. Symptom perception in heart failure-Interventions and outcomes: A scoping review. Int J Nurs Stud 2021;116:103524. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2020.103524]
3. Roger VL. Epidemiology of heart failure: a contemporary perspective. Circ Res 2021;128:1421-34. [DOI:10.1161/CIRCRESAHA.121.318172]
4. Kaneko H, Yano Y, Itoh H, Morita K, Kiriyama H, Kamon T, et al. Association of blood pressure classification using the 2017 American College of Cardiology/American Heart Association blood pressure guideline with risk of heart failure and atrial fibrillation. Circulation 2021;143:2244-53. [DOI:10.1161/CIRCULATIONAHA.120.052624]
5. Sarrafzadegan N, Mohammmadifard N. Cardiovascular disease in Iran in the last 40 years: prevalence, mortality, morbidity, challenges and strategies for cardiovascular prevention. Arch Iranian Med 2019;22:204-10.
6. Jaarsma T, Hill L, Bayes-Genis A, La Rocca HB, Castiello T, Čelutkienė J, et al. Self-care of heart failure patients: practical management recommendations from the Heart Failure Association of the European Society of Cardiology. Eur J Heart Fail 2021;23:157-74. [DOI:10.1002/ejhf.2008]
7. Toukhsati SR, Driscoll A, Hare DL. Patient self-management in chronic heart failure-establishing concordance between guidelines and practice. Card Fail Rev 2015;1:128-31. [DOI:10.15420/cfr.2015.1.2.128]
8. Juárez-Vela R, Sarabia-Cobo C, Antón-Solanas I, Vellone E, Durante A, Gea-Caballero V, et al. Investigating self-care in a sample of patients with decompensated heart failure: a cross-sectional study. Rev Clin Esp (Barc) 2019;219:351-59. [DOI:10.1016/j.rce.2018.12.008]
9. Tan FCJH, Oka P, Dambha-Miller H, Tan NC. The association between self-efficacy and self-care in essential hypertension: a systematic review. BMC Fam Pract 2021;22:1-12. [DOI:10.1186/s12875-021-01391-2]
10. Dessie G, Burrowes S, Mulugeta H, Haile D, Negess A, Jara D, et al. Effect of a self-care educational intervention to improve self-care adherence among patients with chronic heart failure: a clustered randomized controlled trial in Northwest Ethiopia. BMC Cardiovasc Disord 2021;21:1-11. [DOI:10.1186/s12872-021-02170-8]
11. Seid MA, Abdela OA, Zeleke EG. Adherence to self-care recommendations and associated factors among adult heart failure patients. From the patients' point of view. PloS One 2019;14:e0211768. [DOI:10.1371/journal.pone.0211768]
12. Chae S, Song J, Ojo M, Bowles KH, McDonald MV, Barrón Y, et al. Factors associated with poor self-management documented in home health care narrative notes for patients with heart failure. Heart Lung 2022;55:148-54. [DOI:10.1016/j.hrtlng.2022.05.004]
13. Karami Salaheddin Kola M, Jafari H, Charati JY, Shafipour V. Comparing the effects of teach-back method, multimedia and blended training on self-care and social support in patients with heart failure: A randomized clinical trial. J Educ Health Promot 2021;10:248. [DOI:10.4103/jehp.jehp_1481_20]
14. Dessie G, Burrowes S, Mulugeta H, Haile D, Negess A, Jara D, et al. Effect of a self-care educational intervention to improve self-care adherence among patients with chronic heart failure: a clustered randomized controlled trial in Northwest Ethiopia. BMC Cardiovasc Disord 2021;21:374. [DOI:10.1186/s12872-021-02170-8]
15. Aghamohammadi M, Khatiban M, Soltanian A, Khalili Z. Comparison of the effect of two teach-back training and pictorial training methods on medication adherence in heart failure patients. Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care. 2020;28(3):193-204. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2142-en.html. [DOI:10.30699/ajnmc.28.3.193]
16. Azizi HR, Yousefian Miandoab N, Yaghoubinia F. The Effect of Teach- Back Education on Readmission in Patients with Acute Coronary Syndrome. Crit Care Nurs 2020;13:14-21.
17. Howie-Esquivel J, Bidwell JT. A State-of-the-Art Review of Teach-Back for Patients and Families With Heart Failure: How Far Have We Come? J Cardiovasc Nurs 2023;2:32-40. [DOI:10.1097/JCN.0000000000000980]
18. Kvarnström K, Westerholm A, Airaksinen M, Liira H. Factors contributing to medication adherence in patients with a chronic condition: a scoping review of qualitative research. Pharmaceutics 2021;13:1100. [DOI:10.3390/pharmaceutics13071100]
19. Riegel B, Jaarsma T, Lee CS, Strömberg A. Integrating symptoms into the middle-range theory of self-care of chronic illness. ANS Adv Nurs Sci 2019;42:206. [DOI:10.1097/ANS.0000000000000237]
20. Midão L, Giardini A, Menditto E, Kardas P, Costa E. Polypharmacy prevalence among older adults based on the survey of health, ageing and retirement in Europe. Arch Gerontol Geriatr 2018;78:213-20. [DOI:10.1016/j.archger.2018.06.018]
21. Roka T, Ghimire M. Medication adherence among hypertensive patients attending a tertiary care hospital in Nepal. J Nepal Health Res Counc 2019;17:521-27. [DOI:10.33314/jnhrc.v17i4.2337]
22. Azizi HR, Yousefian Miandoab N, Yaghoubinia F. Effect of teach-back on treatment adherence in patients with acute coronary syndrome: A semi-experimental study. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences 2020;30:44-55. [In Persian]
23. Fatemi NS, Rafii F, Hajizadeh E, Modanloo M. Psychometric properties of the adherence questionnaire in patients with chronic disease: A mix method study. Koomesh 2018;20:179-91.
24. Khiyali Z, Javidi Z, Elham Banaei2 E, Afsaneh Ghasemi A, Dehghan A. Relationship between perception of aging and social support with treatment adherence in the aged with type 2 diabetes in Fasa, 2018. Journal of Gerontology 2021;5:54-65. [In Persian]
25. Awoke MS, Baptiste D-L, Davidson P, Roberts A, Dennison-Himmelfarb C. A quasi-experimental study examining a nurse-led education program to improve knowledge, self-care, and reduce readmission for individuals with heart failure. Contemp Nurse 2019;55:15-26. [DOI:10.1080/10376178.2019.1568198]
26. Kolasa J, Frączek-Jucha M, Grabowski M, Jankowska EA, Lelonek M, Pawlak A, et al. A quasi-experimental study examining a nurse-led educational program to improve disease knowledge and self-care for patients with acute decompensated heart failure with reduced ejection fraction. Adv Clin Exp Med 2022;31:267-75. [DOI:10.17219/acem/143989]
27. Tazangi RM, Bijani M, Karimi S, Naghizadeh MM, Jeihooni AK, Rahimzahedi M. The effect of peer group-based training using health belief model on quality of life and foot ulcer self-care behaviour in patients with type 2 diabetes: a randomized controlled clinical trial. Clin Diabetol 2022;11:251-61. [DOI:10.5603/DK.a2022.0031]
28. Awuah-Asamoah M. Effects of Teach-Back Method of Education on Knowledge of Heart Failure Self-Care Management and Post-Discharge Knowledge Retention [PhD Dissertation]. Washington, D.C.: The George Washington University. 2019. [Available from: https://hsrc.himmelfarb.gwu.edu/son_dnp/51]
29. Ghanbari A, Tabrizi KN, Dalvandi A, Kavari SH, Noroozi M. Effect of an educational program based on the teach-back method on adherence to treatment regimen in dialysis patients with end stage renal disease referred to Sina Hospital during 2015-2016. Iranian Journal of Rehabilitation Research in Nursing 2017;4:24-30. [In Persian]
30. Badrooh A, Mozaffari N, Barikani A, Dadkhah B. Comparison of the effect of group and individual training on smoking cessation motivation in coronary artery disease patients. J Health Care 2019;21:99-107. [DOI:10.29252/jhc.21.2.99]
31. Jaras M, Mansoorian MR, Delshad Noghabi A, Nezami H. Comparison of effectiveness self-care returns two methods of focus group discussions and teach-back on lifestyle of pregnant women. Intern Med Today 2019;26(1):94-107. [DOI:10.32598/hms.26.1.2761]
32. Akbari AS, Cheraghi MA, Nomali M, Zakerimoghadam M. Effect of illness perception correction-based educational program on quality of life and self-care in patients with heart failure: a randomized controlled trial. J Caring Sci 2019;8:89-93. [DOI:10.15171/jcs.2019.013]
33. Alonso-Domínguez R, García-Ortiz L, Patino-Alonso MC, Sánchez-Aguadero N, Gómez-Marcos MA, Recio-Rodríguez JI. Effectiveness of a multifactorial intervention in increasing adherence to the Mediterranean diet among patients with diabetes mellitus type 2: a controlled and randomized study (EMID study). Nutrients 2019;11:162. [DOI:10.3390/nu11010162]
34. Hosseini Teshnizi S, Sadeghpour S, Faghih A. The Effectiveness of an Educational Intervention Based on Teach-back Method with Adherence to Treatment in Patients with Type 2 Diabetes. Journal of Health Sciences & Surveillance System 2024;12:12-19.
35. Salavati M, Khatiban M, Moghadari koosha B, Soltanian A. Evaluating the Effect of Teach Back Education on Self-Care Behaviours and Quality of Life in Patients With Myocardial Infarction in 2015: A Randomised Controlled Trial. Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care 2017;25:1-8. [In Persian] [DOI:10.21859/nmj-25011]
36. Tran S, Bennett G, Richmond J, Nguyen T, Ryan M, Hong T, et al. 'Teach-back'is a simple communication tool that improves disease knowledge in people with chronic hepatitis B-a pilot randomized controlled study. BMC Public Health 2019;19:1-9. [DOI:10.1186/s12889-019-7658-4]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare S, Salehi S, Tabarsi B, Naderi N. A comparative study of the effect of self-care training by group discussion method and teach back method on the level of treatment adherence in patients with heart failure. MEDICAL SCIENCES 2025; 35 (4) :470-482
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2265-fa.html

زارع گیل چالان سوده، صالحی شیوا، طبرسی بهشته، نادری شیوا. بررسی مقایسه‌ای تاثیر آموزش خودمراقبتی به روش بحث گروهی و روش بازخورد محور بر میزان تبعیت از درمان در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1404; 35 (4) :470-482

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2265-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 35، شماره 4 - ( زمستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4732