1- دانشجوی کارشناسی ارشد داخلی جراحی ، گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- استادیار، گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، shsalehi@iautmu.ac.ir 3- استادیار، گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 4- استادیار، انستیتو آموزشی تحقیقاتی درمانی قلب و عروق شهید رجائی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده: (8 مشاهده)
سابقه و هدف:خودمراقبتی عامل مهم حفظ سلامت مطلوب برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی است که یکی از اقدامات متداول برای درمان یا پیشگیری از بیماریها، تبعیت از درمان است. هدف از این مطالعه تعیین مقایسه ای تاثیر آموزش خودمراقبتی به روش بحث گروهی و روش بازخورد محور بر میزان تبعیت از درمان در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بستری در بیمارستان قلب شهید رجایی سال 1402 بود. روش بررسی:در این مطالعه تجربی با طرح پیش آزمون_پس آزمون با گروه کنترل تصادفی شده 60 بیمار بر اساس معیارهای ورود انتخاب و در سه گروه آموزش به روش بحث گروهی، روش بازخورد محور و گروه کنترل قرار گرفتند. برنامه آموزش خودمراقبتی به روش بحث گروهی و بازخوردمحور انجام شد و در گروه کنترل، مداخله ای صورت نگرفت. پرسشنامهها قبل از شروع مداخله و سه هفته بعد از مداخلۀ آموزشی تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافتهها:تبعیت از درمان در گروه بحث گروهی بعد از اجرای آموزش خودمراقبتی (55/18 ± 05/112) و گروه بازخورد محور (68/24 ± 05/120) با گروه کنترل مرحله2 (94/10 ± 42/96) در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی تفاوت آماری معنیداری داشت (025/0 ≥p باگروه روش بحث گروهی و 003/0= P با گروه بازخورد محور). میانگین نمره تبعیت از درمان در گروه بحث گروهی با گروه بازخورد محور بعد از اجرای آموزش خودمراقبتی تفاوت آماری معنیداری داشت (04/0=P) و میانگین نمره تبعیت از درمان در گروه روش بازخورد محور بیشتر بود. نتیجهگیری:آموزش خودمراقبتی به روش بازخوردمحور و بحث گروهی می تواند به ارتقای تبعیت از درمان بیماران نارسایی قلبی کمک کند و آموزش به روش بازخوردمحور مؤثرتر بود. استفاده از این دو روش آموزشی به عنوان یک مداخله تایید شده، قابل اجرا، آسان و موثر و ارزان میتواند در دستور کار پرستاران و مراقبین قرار گیرد.
Zare S, Salehi S, Tabarsi B, Naderi N. A comparative study of the effect of self-care training by group discussion method and teach back method on the level of treatment adherence in patients with heart failure. MEDICAL SCIENCES 2025; 35 (4) :470-482 URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2265-fa.html
زارع گیل چالان سوده، صالحی شیوا، طبرسی بهشته، نادری شیوا. بررسی مقایسهای تاثیر آموزش خودمراقبتی به روش بحث گروهی و روش بازخورد محور بر میزان تبعیت از درمان در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1404; 35 (4) :470-482