[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 35، شماره 4 - ( زمستان 1404 ) ::
جلد 35 شماره 4 صفحات 508-500 برگشت به فهرست نسخه ها
توانمندی دانشجویان پزشکی در به کارگیری علم آمار، اپیدمیولوژی و وب پژوهی با هدف ارتقاء عملکرد پزشکی مبتنی بر شواهد
مهدی غلامی1 ، فلورا رحیم آقایی2
1- دانشجوی دکترای حرفه ای پزشکی، گروه پزشکی، دانشکده علوم پزشکی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
2- دانشیار، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران ، frahimaghaee@gmail.com
چکیده:   (267 مشاهده)
سابقه و هدف: پزشکی مبتنی بر شواهد رویکردی نوین در عملکرد‌های بالینی است. این پژوهش با هدف تعیین  توانمندی­های دانشجویان پزشکی برای به کارگیری پزشکی مبتنی بر شواهد صورت گرفته ‌است.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی مقطعی بر روی  171 دانشجوی پزشکی که به شیوه تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند، انجام شد. داده­ها با استفاده از ابزار تهیه شده توسط الفتیح حسبوه و همکارانش جمع آوری شد. در تحلیل آماری از آزمون تی و آنالیز واریانس استفاده شد. 
یافته­ها: نتایج نشان داد بیشترین موتور جستجوگر استفاده شده گوگل (3/88٪) بود. همچنین بیشترین منبع دانشجویان کتب پزشکی (7/73٪) و جزوات (6/55٪) بودند. بیشترین تسلط به روش­های پژوهش در مورد کیس‌ریپورت گزارش شد. در خصوص دانش آماری بیشترین امتیاز در مورد میانگین، گزارش شد. در بخش دانش اپیدمیولوژیک بیشترین نمره مربوط به اختصاصیت و حساسیت بود. میانگین نمره نگرش 33/5±33/27 و میانگین نمره مهارت 35/4±13/11 بود. بیشترین مهارت مربوط به توانایی شناسایی سوالات بالینی گزارش شد. تفاوت معنی داری در خصوص میانگین این متغیرها از نظر جنسیت دیده نشد (05/0<p). تفاوت معنی داری در میانگین نمرات در مقاطع تحصیلی نشان داده شد ( 05/0 >p ).
نتیجه­گیری: دانشجویان پزشکی در دانش و مهارت های الزامی برای پزشکی مبتنی بر شواهد دارای شکاف علمی هستند و نگرش مثبت در سطح متوسطی به کاربرد آن دارند. برای رفع این شکاف، نیاز به بررسی های بیشتر و اضافه نمودن کارگاه های انگیزشی و علمی بیشتر در برنامه درسی به شکل لانه­ای وجود دارد.
 
واژه‌های کلیدی: پزشکی مبتنی بر شواهد، توانمندی، وب پژوهی، علم آماری، دانشجویان پزشکی
متن کامل [PDF 1083 kb]   (109 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: انفورماتيك پزشكي
دریافت: 1403/11/19 | پذیرش: 1404/2/22 | انتشار: 1404/9/10
فهرست منابع
1. Someko H, Yamamoto R, Ariie T, Onishi A, Kumasawa J, Okazawa Y, et al. Validity and reliability of the Japanese version of the ACE tool for assessing evidence-based medicine competencies in medical practitioners and students: An evaluation in an online setting. Int Med 2025; 4724-24. [DOI:10.2169/internalmedicine.4724-24]
2. Crapanzano F, Luschi A, Satta F, Sani L, Iadanza E. Evidence based management of medical devices: A follow-up experiment. Biomed Signal Process Control 2025;1:106867. [DOI:10.1016/j.bspc.2024.106867]
3. Subbiah V. The next generation of evidence-based medicine. Nat Med 2023;29:49-58. [DOI:10.1038/s41591-022-02160-z]
4. Moradi S, Rezai MS. Teaching evidence-based medicine to undergraduate medical students in Iran: Necessities and challenges. Clinical Excellence 2017;7:13-23. [In Persian]
5. Motamedi Joybari M, Bosak S, Andarvazh MR, Khoshgoftar Z. Comparison of evidence-based morning reports with traditional morning reports from the perspective of medical students of Mazandaran University. Clinical Excellence 2024;14:58-69.
6. Samadi H. Evidence-based medicine. Encyclopedia of Islamic Medical Ethics 2023;10:1-21. [In Persian]
7. Fernandez A, Sturmberg J, Lukersmith S, et al. Evidence-based medicine: Is it a bridge too far? Health Res Policy Syst 2015;13:66. [DOI:10.1186/s12961-015-0057-0]
8. Sheridan DJ, Julian DG. Achievements and limitations of evidence-based medicine. J Am Coll Cardiol. 2016;68:204-13. [DOI:10.1016/j.jacc.2016.03.600]
9. Howard B, Diug B, Ilic D. Methods of teaching evidence-based practice: A systematic review. BMC Med Educ 2022;22:742. [DOI:10.1186/s12909-022-03812-x]
10. Jarahi L, Akbari A, Kaheni AH, Amiri M, Ghosooni MM. Digital literacy among medical sciences students: A systematic review and meta-analysis. Future Med Educ J. 2024;14:29-38.
11. Oluwaseye AJ, Akanni MJ, Busuyi AO. Information needs and seeking behaviour of medical students at the college of medicine, university of Ibadan, Nigeria. J App Inf Sci Technol 2017;10:49-62.
12. Ordak, M. Enhancing biostatistics education for medical students in Poland: factors influencing perception and educational recommendations. BMC Med Educ 2024; 24: 428. [DOI:10.1186/s12909-024-05389-z]
13. Miles S, Price GM, Swift L, Shepstone L, Leinster SJ. Statistics teaching in medical school: opinions of practising doctors. BMC Med Educ 2010; 10. [DOI:10.1186/1472-6920-10-75]
14. Hasabo EA, Ahmed GEM, Alkhalifa RM, Mahmoud MD, Emad S, Albashir RB, et al. Statistics for undergraduate medical students in Sudan: associated factors for using statistical analysis software and attitude toward statistics among undergraduate medical students in Sudan. BMC Med Educ. 2022; 22: 889 [DOI:10.1186/s12909-022-03960-0]
15. Hasabo EA, Elnaiem W, Ali AY, Altahir AM, Hsabo EA, Ibrahim MI, et al. Evidence-based medicine (EBM) for undergraduate medical students in Sudan: sources of information, knowledge about terms, skills related to EBM and attitude toward EBM in Sudan. BMC Med Educ 2021; 21:1-10. [DOI:10.1186/s12909-021-02902-6]
16. Lee GSJ, Chin YH, Jiang AA, Mg CH, Nistala KRY, Iyer SG, et al. Teaching Medical Research to Medical Students: a Systematic Review. Med Sci Educ 2021; 31:945-62. [DOI:10.1007/s40670-020-01183-w]
17. Joubert G, Steinberg WJ, van Rooyen FC. Twenty-one Years of Undergraduate Medical Student Research Training at the University of the Free State (UFS), South Africa. Med Sci Educ 2024; 34:1343-51. [DOI:10.1007/s40670-024-02107-8]
18. Nalliah S, Chan SL, Ong CL, Suthan TH, Tan KC, She VN, et al. Effectiveness of the use of internet search by third year medical students to establish a clinical diagnosis. Singapore Med J 2010; 51:332-38.
19. Farzaneh E, Amani F, Tafaroji R, Aghayi MH. Awareness of Ardabil Medical Students in the Use of Electronic Information Resources. Research in Medical Education 2015;7:61-68. [In Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.2.61]
20. Miri MR, Salehiniya H, Bahlgerdi M, Tiyuri A, Tiyuri A. Research Self-efficacy among Postgraduate Students at Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 :156-63. [In Persian]
21. Hakkak M, Hozni S, Morovati H, Akhlaghi T. Research Diagnosis in Postgraduate Students of Guilan University of Medical Sciences. Research in Medical Education 2018;10:46-57. [In Persian] [DOI:10.29252/rme.10.2.46]
22. Hren D, Lukić IK, Marušić A, Vodopivec I, Vujaklija A, Hrabak M, et al. Teaching research methodology in medical schools: students' attitudes towards and knowledge about science. Med Educ 2004; 38:81-86. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2004.01735.x]
23. Amin TT, Kaliyadan F, Al Qattan EA, Al Majed MH, Al Khanjaf HS, Mirza M. Knowledge, attitudes and barriers related to participation of medical students in research in three Arab Universities. Educ Med J 2012; 4: 47-55. [DOI:10.5959/eimj.v4i1.7]
24. Smith AB, Semler L, Rehman EA, Haddad ZG, Ahmadzadeh KL, Crellin SJ, et al. A cross-sectional study of medical student knowledge of evidence-based medicine as measured by the Fresno test of evidence-based medicine. J Emerg Med 2016; 50: 759-64. [DOI:10.1016/j.jemermed.2016.02.006]
25. Sanabria-de la Torre R, Quiñones-Vico MI, Ubago-Rodríguez A, Buendía-Eisman A, Montero-Vílchez T, Arias-Santiago S. Medical students' interest in research: changing trends during university training. Front Med (Lausanne) 2023; 10:1257574. [DOI:10.3389/fmed.2023.1257574]
26. Hasabo EA, Elnaiem W, Ali AY, Altahir AM, Hsabo EA, Ibrahim MI, et al. Evidence-based medicine (EBM) for undergraduate medical students in Sudan: sources of information, knowledge about terms, skills related to EBM and attitude toward EBM in Sudan. BMC Med Educ 2021; 21: 1-10. [DOI:10.1186/s12909-021-02902-6]
27. Rahimaghaee F, Ehsani M, Dehghan Nayeri N, Salavati S. Efficiency of Staff Development Program and Its Relationship. JHNM 2015; 25: 73-80. [In Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golami M, Rahimaghaee F. Medical students' competence in utilizing statistics, epidemiology, and web- based research to enhance evidence-based medical practice. MEDICAL SCIENCES 2025; 35 (4) :500-508
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2367-fa.html

غلامی مهدی، رحیم آقایی فلورا. توانمندی دانشجویان پزشکی در به کارگیری علم آمار، اپیدمیولوژی و وب پژوهی با هدف ارتقاء عملکرد پزشکی مبتنی بر شواهد. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1404; 35 (4) :500-508

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2367-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 35، شماره 4 - ( زمستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4732