1- دانشجوی دکترای حرفه ای پزشکی، گروه پزشکی، دانشکده علوم پزشکی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران 2- دانشیار، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران ، frahimaghaee@gmail.com
چکیده: (14 مشاهده)
سابقه و هدف:پزشکی مبتنی بر شواهد رویکردی نوین در عملکردهای بالینی است. این پژوهش با هدف تعیین توانمندیهای دانشجویان پزشکی برای به کارگیری پزشکی مبتنی بر شواهد صورت گرفته است. روش بررسی:این پژوهش توصیفی مقطعی بر روی 171 دانشجوی پزشکی که به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند، انجام شد. دادهها با استفاده از ابزار تهیه شده توسط الفتیح حسبوه و همکارانش جمع آوری شد. در تحلیل آماری از آزمون تی و آنالیز واریانس استفاده شد. یافتهها:نتایج نشان داد بیشترین موتور جستجوگر استفاده شده گوگل (3/88٪) بود. همچنین بیشترین منبع دانشجویان کتب پزشکی (7/73٪) و جزوات (6/55٪) بودند. بیشترین تسلط به روشهای پژوهش در مورد کیسریپورت گزارش شد. در خصوص دانش آماری بیشترین امتیاز در مورد میانگین، گزارش شد. در بخش دانش اپیدمیولوژیک بیشترین نمره مربوط به اختصاصیت و حساسیت بود. میانگین نمره نگرش 33/5±33/27 و میانگین نمره مهارت 35/4±13/11 بود. بیشترین مهارت مربوط به توانایی شناسایی سوالات بالینی گزارش شد. تفاوت معنی داری در خصوص میانگین این متغیرها از نظر جنسیت دیده نشد (05/0<p). تفاوت معنی داری در میانگین نمرات در مقاطع تحصیلی نشان داده شد ( 05/0 >p ). نتیجهگیری:دانشجویان پزشکی در دانش و مهارت های الزامی برای پزشکی مبتنی بر شواهد دارای شکاف علمی هستند و نگرش مثبت در سطح متوسطی به کاربرد آن دارند. برای رفع این شکاف، نیاز به بررسی های بیشتر و اضافه نمودن کارگاه های انگیزشی و علمی بیشتر در برنامه درسی به شکل لانهای وجود دارد.
Golami M, Rahimaghaee F. Medical students' competence in utilizing statistics, epidemiology, and web- based research to enhance evidence-based medical practice. MEDICAL SCIENCES 2025; 35 (4) :500-508 URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2367-fa.html
غلامی مهدی، رحیم آقایی فلورا. توانمندی دانشجویان پزشکی در به کارگیری علم آمار، اپیدمیولوژی و وب پژوهی با هدف ارتقاء عملکرد پزشکی مبتنی بر شواهد. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1404; 35 (4) :500-508