[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 35، شماره 4 - ( زمستان 1404 ) ::
جلد 35 شماره 4 صفحات 508-500 برگشت به فهرست نسخه ها
توانمندی دانشجویان پزشکی در به کارگیری علم آمار، اپیدمیولوژی و وب پژوهی با هدف ارتقاء عملکرد پزشکی مبتنی بر شواهد
مهدی غلامی1 ، فلورا رحیم آقایی2
1- دانشجوی دکترای حرفه ای پزشکی، گروه پزشکی، دانشکده علوم پزشکی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
2- دانشیار، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران ، frahimaghaee@gmail.com
چکیده:   (14 مشاهده)
سابقه و هدف: پزشکی مبتنی بر شواهد رویکردی نوین در عملکرد‌های بالینی است. این پژوهش با هدف تعیین  توانمندی­های دانشجویان پزشکی برای به کارگیری پزشکی مبتنی بر شواهد صورت گرفته ‌است.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی مقطعی بر روی  171 دانشجوی پزشکی که به شیوه تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند، انجام شد. داده­ها با استفاده از ابزار تهیه شده توسط الفتیح حسبوه و همکارانش جمع آوری شد. در تحلیل آماری از آزمون تی و آنالیز واریانس استفاده شد. 
یافته­ها: نتایج نشان داد بیشترین موتور جستجوگر استفاده شده گوگل (3/88٪) بود. همچنین بیشترین منبع دانشجویان کتب پزشکی (7/73٪) و جزوات (6/55٪) بودند. بیشترین تسلط به روش­های پژوهش در مورد کیس‌ریپورت گزارش شد. در خصوص دانش آماری بیشترین امتیاز در مورد میانگین، گزارش شد. در بخش دانش اپیدمیولوژیک بیشترین نمره مربوط به اختصاصیت و حساسیت بود. میانگین نمره نگرش 33/5±33/27 و میانگین نمره مهارت 35/4±13/11 بود. بیشترین مهارت مربوط به توانایی شناسایی سوالات بالینی گزارش شد. تفاوت معنی داری در خصوص میانگین این متغیرها از نظر جنسیت دیده نشد (05/0<p). تفاوت معنی داری در میانگین نمرات در مقاطع تحصیلی نشان داده شد ( 05/0 >p ).
نتیجه­گیری: دانشجویان پزشکی در دانش و مهارت های الزامی برای پزشکی مبتنی بر شواهد دارای شکاف علمی هستند و نگرش مثبت در سطح متوسطی به کاربرد آن دارند. برای رفع این شکاف، نیاز به بررسی های بیشتر و اضافه نمودن کارگاه های انگیزشی و علمی بیشتر در برنامه درسی به شکل لانه­ای وجود دارد.
 
واژه‌های کلیدی: پزشکی مبتنی بر شواهد، توانمندی، وب پژوهی، علم آماری، دانشجویان پزشکی
متن کامل [PDF 1083 kb]   (2 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: انفورماتيك پزشكي
دریافت: 1403/11/19 | پذیرش: 1404/2/22 | انتشار: 1404/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golami M, Rahimaghaee F. Medical students' competence in utilizing statistics, epidemiology, and web- based research to enhance evidence-based medical practice. MEDICAL SCIENCES 2025; 35 (4) :500-508
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2367-fa.html

غلامی مهدی، رحیم آقایی فلورا. توانمندی دانشجویان پزشکی در به کارگیری علم آمار، اپیدمیولوژی و وب پژوهی با هدف ارتقاء عملکرد پزشکی مبتنی بر شواهد. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1404; 35 (4) :500-508

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2367-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 35، شماره 4 - ( زمستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4732