:: دوره 15، شماره 3 - ( پاييز 1384 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 145-141 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط بازیهای ویدیویی – رایانه ای با پرخاشگری در دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی تهران سال 1382
عبدالخالقی معصومه 1، دواچی اقدس ، صحبایی فائزه ، محمودی محمود
چکیده:   (23133 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از هیجان زاترین عرصه های زندگی بشر در قرن اخیر، عرصه بازیهای ویدیویی – رایانه ای می باشد که با افزایش سریع محبوبیت آن در بین کودکان و نوجوانان، نگرانی همگانی از تاثیرات زیانبار احتمالی این بازیها فزونی گرفت. از جمله نگرانیهای عمده در مورد این بازیها، ویژگی آشکار خشونت آمیز بودن بسیاری از آنهاست. این مطالعه با هدف بررسی وجود رابطه بین بازیهای ویدیویی – رایانه ای با پرخاشگری در دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی تهران انجام شده است.
روش بررسی: جامعه پژوهش متشکل از 333 دانش آموز پسر مقطع سوم راهنمایی بود که به روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب شده بودند. نمونه ها ضمن پاسخ به پرسشنامه محقق ساخته، پرسشنامه پرخاشگری را نیز تکمیل کردند. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: گرچه بین پرداختن به بازی با انواع پرخاشگری رابطه ای مستقیم برقرار است ولی این رابطه از نظر آماری معنی دار نبود. این در حالیست ‌که بین مدت زمان پرداختن به این بازیها و نوع بازی با انواع پرخاشگری ارتباط معنی داری برقرار بود بطوری که با افزایش میزان پرداختن به این بازیها بویژه بازیهای خشن، میزان پرخاشگری افزایش یافته بود.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد مواجهه ممتد با بازیهای رایانه ای به ویژه بازیهای خشونت آمیز، سبب ایجاد حالات پرخاشگری و کاهش عملکرد تحصیلی در دانش آموزان می شود.
واژه‌های کلیدی: بازیهای ویدیوئی–رایانه‌ای، دانش‌آموزان، پرخاشگری.
متن کامل [PDF 157 kb]   (7396 دریافت)    
موضوع مقاله: علوم تغذيه
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1384/6/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( پاييز 1384 ) برگشت به فهرست نسخه ها