1- کارشناسی ارشد مدیریت پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز 2- دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، گروه مدیریت، واحد علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، m_szamani@yahoo.com 3- دکتری تخصصی روانسنجی، گروه روانشناسی، واحد علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (5654 مشاهده)
سابقه و هدف:موانع ساختاری، پرستاران را با تعارض نقش و احساس بی قدرتی مواجه کرده است. هدف از انجام این مطالعه نشان دادن اهمیت توانمند سازی پرستاران در امر مراقبت است و فرهنگ سازمانی به عنوان یک عامل تاثیر گذار مورد سنجش قرار گرفت.
روش بررسی:این مطالعه توصیفی- همبستگی درسال 1393 در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اهواز با استفاده از روش نمونهگیری سهمیهای برروی 400 پرستار و 400 بیمار انجام شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه سختی کار II جهت اندازهگیری توانمندی پرستاران، پرسشنامه فرهنگ سازمانی رابینز و همچنین پرسشنامه رضایتمندی بیماران لستچینگر (PSNCQ ) بود.
یافتهها:همبستگی و ارتباط معنیداری بین میزان توانمندی با سطح فرهنگ سازمانی وجود داشت (83/0=r، 0001/0>p). با بالارفتن سطح فرهنگ سازمانی، میزان توانمندسازی نیز به نسبت قابل توجهی افزایش یافت و میزان توانمندسازی بر رضایتمندی بیماران تاثیر به سزایی داشت و همچنین شاخصهای تاثیرگذار بر توانمندی ورضایتمندی و فرهنگ سازمانی مشخص شد.
نتیجهگیری: رضایتمندی بیماران متاثر از توانمندی مراقبت دهندگان و فرهنگ سازمانی حاکم بر بیمارستا نها است.
Ataee zade E, Sahebalzamani M, Farahani H. Consideration of empowering nurses and its relationship with organizational culture and patient’s satisfaction of nursing cares. MEDICAL SCIENCES 2017; 27 (2) :144-148 URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1256-fa.html
عطایی زاده الهام، صاحب الزمانی محمد، فراهانی حجت اله. بررسی توانمندسازی پرستاران و ارتباط آن با فرهنگ سازمانی و رضایتمندی بیماران از مراقبتهای پرستاری . فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1396; 27 (2) :144-148