[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 35، شماره 4 - ( زمستان 1404 ) ::
جلد 35 شماره 4 صفحات 499-492 برگشت به فهرست نسخه ها
حس انسجام و استرس درک شده در دانشجویان پرستاری
رزا هورسان1 ، فاطمه بهزادی2 ، میثم حامی فر3
1- استادیار، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، f.behzadi@iautmu.ac.ir
3- دانشجوی کارشناسی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (11 مشاهده)
سابقه و هدف: اسـترس در فرآینـد آمـوزش پرسـتاری، موضــوع قدیمــی و مهــمی اســت. شناخت زمینه­های استرس دانشحویان و روش­های رویایی با آن می­تواند در شایستگی و صلاحیت آنها کمک کننده باشد.  هدف از این مطالعه بررسی حس انسجام و استرس درک شده در دانشجویان پرستاری بود.
روش بررسی: مطالعـه حاضـر از نـوع توصیفـی تحلیلی بود. واحدهای پژوهش 292 نفر از دانشـجویان مقطـع کارشناسـی پرستاری دانشـگاه علـوم پزشـکی آزاد اسلامی تهران بودند که به روش تصادفی طبقه­ای وارد مطالعـه شـدند. ابـزار گـردآوری داده­هـا فرم اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه های استرس درک شده کوهن (PSS) و سنجش حس انسجام آنتونوفسکی(SOC-13) بـود. 
یافته­ها: امتیاز کل حس انسجام دانشجویان 38/11±02/54 و میانگیـن و انحراف معیار امتیاز کل اسـترس درک شـده دانشجویان 85/8±14/27 بود. آزمون همبستگی بین حس انسجام و متغیرهای آن با استرس درک شده در دانشجویان قوی و منفی و معنی دار (75/0-=r و 01/0>P) بود و حس انسجام قادر به پیش بینی میزان استرس درک شده دانشجویان بود (01/0 >P).
نتیجه­گیری: از این مطالعه نتیجه گیری می شود که بین میزان استرس درک شده با حس انسجام دانشجویان همبستگی قابل پیش بینی وجود دارد؛ بدین صورت که 6/62 % استرس درک شده دانشجویان از طریق حس انسجام آنان قابل تبیین است. لذا می­توان با برنامه­های آموزشی با تمرکز به بهبود حس انسجام موجب کاهش استرس درک شده در دانشجویان شد.
 
واژه‌های کلیدی: حس انسجام، استرس درک شده، دانشجویان پرستاری.
متن کامل [PDF 1179 kb]   (2 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1403/7/2 | پذیرش: 1403/10/18 | انتشار: 1404/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoorsan R, Behzadi F, Hamifar M. Sense of coherence and perceived stress in nursing students. MEDICAL SCIENCES 2025; 35 (4) :492-499
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2307-fa.html

هورسان رزا، بهزادی فاطمه، حامی فر میثم. حس انسجام و استرس درک شده در دانشجویان پرستاری. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1404; 35 (4) :492-499

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2307-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 35، شماره 4 - ( زمستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4732