1- استادیار، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، f.behzadi@iautmu.ac.ir 3- دانشجوی کارشناسی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (11 مشاهده)
سابقه و هدف:اسـترس در فرآینـد آمـوزش پرسـتاری، موضــوع قدیمــی و مهــمی اســت. شناخت زمینههای استرس دانشحویان و روشهای رویایی با آن میتواند در شایستگی و صلاحیت آنها کمک کننده باشد. هدف از این مطالعه بررسی حس انسجام و استرس درک شده در دانشجویان پرستاری بود. روش بررسی:مطالعـه حاضـر از نـوع توصیفـی تحلیلی بود. واحدهای پژوهش 292 نفر از دانشـجویان مقطـع کارشناسـی پرستاری دانشـگاه علـوم پزشـکی آزاد اسلامی تهران بودند که به روش تصادفی طبقهای وارد مطالعـه شـدند. ابـزار گـردآوری دادههـا فرم اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه های استرس درک شده کوهن (PSS) و سنجش حس انسجام آنتونوفسکی(SOC-13) بـود. یافتهها:امتیاز کل حس انسجام دانشجویان 38/11±02/54 و میانگیـن و انحراف معیار امتیاز کل اسـترس درک شـده دانشجویان 85/8±14/27 بود. آزمون همبستگی بین حس انسجام و متغیرهای آن با استرس درک شده در دانشجویان قوی و منفی و معنی دار (75/0-=r و 01/0>P) بود و حس انسجام قادر به پیش بینی میزان استرس درک شده دانشجویان بود (01/0 >P). نتیجهگیری:از این مطالعه نتیجه گیری می شود که بین میزان استرس درک شده با حس انسجام دانشجویان همبستگی قابل پیش بینی وجود دارد؛ بدین صورت که 6/62 % استرس درک شده دانشجویان از طریق حس انسجام آنان قابل تبیین است. لذا میتوان با برنامههای آموزشی با تمرکز به بهبود حس انسجام موجب کاهش استرس درک شده در دانشجویان شد.
هورسان رزا، بهزادی فاطمه، حامی فر میثم. حس انسجام و استرس درک شده در دانشجویان پرستاری. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1404; 35 (4) :492-499