بررسی توانمندسازی پرستاران و ارتباط آن با فرهنگ سازمانی و رضایتمندی بیماران از مراقبتهای پرستاری
|
الهام عطایی زاده1 ، محمد صاحب الزمانی 2، حجت اله فراهانی3 |
1- کارشناسی ارشد مدیریت پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز 2- دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، گروه مدیریت، واحد علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، m_szamani@yahoo.com 3- دکتری تخصصی روانسنجی، گروه روانشناسی، واحد علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران |
|
چکیده: (5263 مشاهده) |
سابقه و هدف: موانع ساختاری، پرستاران را با تعارض نقش و احساس بی قدرتی مواجه کرده است. هدف از انجام این مطالعه نشان دادن اهمیت توانمند سازی پرستاران در امر مراقبت است و فرهنگ سازمانی به عنوان یک عامل تاثیر گذار مورد سنجش قرار گرفت.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی- همبستگی درسال 1393 در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اهواز با استفاده از روش نمونهگیری سهمیهای برروی 400 پرستار و 400 بیمار انجام شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه سختی کار II جهت اندازهگیری توانمندی پرستاران، پرسشنامه فرهنگ سازمانی رابینز و همچنین پرسشنامه رضایتمندی بیماران لستچینگر (PSNCQ ) بود.
یافتهها: همبستگی و ارتباط معنیداری بین میزان توانمندی با سطح فرهنگ سازمانی وجود داشت (83/0=r، 0001/0>p). با بالارفتن سطح فرهنگ سازمانی، میزان توانمندسازی نیز به نسبت قابل توجهی افزایش یافت و میزان توانمندسازی بر رضایتمندی بیماران تاثیر به سزایی داشت و همچنین شاخصهای تاثیرگذار بر توانمندی ورضایتمندی و فرهنگ سازمانی مشخص شد.
نتیجهگیری: رضایتمندی بیماران متاثر از توانمندی مراقبت دهندگان و فرهنگ سازمانی حاکم بر بیمارستا نها است.
واژگان کلیدی: فرهنگ سازمانی، توانمندسازی ساختاری، رضایتمندی بیماران. |
|
واژههای کلیدی: فرهنگ سازمانی، توانمندسازی ساختاری، رضایتمندی بیماران |
|
متن کامل [PDF 146 kb]
(1583 دریافت)
|
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزشی دریافت: 1395/8/24 | پذیرش: 1395/11/26 | انتشار: 1396/3/30
|
|
|
|