سابقه و هدف: موانع ساختاری، پرستاران را با تعارض نقش و احساس بی قدرتی مواجه کرده است. هدف از انجام این مطالعه نشان دادن اهمیت توانمند سازی پرستاران در امر مراقبت است و فرهنگ سازمانی به عنوان یک عامل تاثیر گذار مورد سنجش قرار گرفت.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی- همبستگی درسال 1393 در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اهواز با استفاده از روش نمونهگیری سهمیهای برروی 400 پرستار و 400 بیمار انجام شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه سختی کار II جهت اندازهگیری توانمندی پرستاران، پرسشنامه فرهنگ سازمانی رابینز و همچنین پرسشنامه رضایتمندی بیماران لستچینگر (PSNCQ ) بود.
یافتهها: همبستگی و ارتباط معنیداری بین میزان توانمندی با سطح فرهنگ سازمانی وجود داشت (83/0=r، 0001/0>p). با بالارفتن سطح فرهنگ سازمانی، میزان توانمندسازی نیز به نسبت قابل توجهی افزایش یافت و میزان توانمندسازی بر رضایتمندی بیماران تاثیر به سزایی داشت و همچنین شاخصهای تاثیرگذار بر توانمندی ورضایتمندی و فرهنگ سازمانی مشخص شد.
نتیجهگیری: رضایتمندی بیماران متاثر از توانمندی مراقبت دهندگان و فرهنگ سازمانی حاکم بر بیمارستا نها است.
واژگان کلیدی: فرهنگ سازمانی، توانمندسازی ساختاری، رضایتمندی بیماران. |